Što je danas visoka moda?
Te večeri to je bila jedna od ljepših haljina koju smo mogli vidjeti na plejadi koja se odvijala na crvenom tepihu. Koraljno crvene boje od glave do pete, korzetirana s metalnim remenom u struku i donjim dijelom koji se širi od bokova u raskošnu krinolinu dizajniranu od strane novog dizajnera koji je preuzeo kormilo jedne od najvećih modnih kuća s dugogodišnjom tradicijom, Rafa Simonsa. Bio je to jedan zaista iskren trenutak za Jennifer koji je i nas naveo na pitanje – znamo li što zapravo znači haute couture?
Što znači haute couture?
Wikipedia kaže ovako – haute couture (hrv. visoka moda, engl. high sewing ili high dressmaking) je svoje zadašnje značenje dobio na sajmu 1901. godine, a označava šivanje po mjeri za određenog klijenta, koristeći izuzetno kvalitetne tkanine koje se naknadno iskrojavanju i šivaju s posebnom pažnjom posvećenom svim elementima haute couture proizvoda. Da bi se danas modna kuća mogla kititi nazivom H.C mora pripadati Chambre de commerce et d'industrie de Paris koji je reguliran zakonom.
Prema njihovoj regulativi samo oni koji su objavljeni na godišnjem popisu članova haute couture zajednice mogu koristiti svojevrsni couture certifikat. To znači da modna kuća mora imati tvornicu u Parizu s francuskim zaposlenicima i mora prikazivati kolekcije na tradicionalnom Couture fashion weeku u siječnju i srpnju. Taj kriterij je ustanovljen 1945. godine, a nadopunjen 1992. godine.
Tko ima pravo zvati se couturistem?
Na službenoj listi „Chambre Syndicale de la Haute Couture” za sezonu proljeće 2013. nalaze se Christian Dior na čelu s Raf Simonsom, Jean Paul Gaultier, Givenchy, Chanel, ali i neka nova imena kao što su Rad Hourani i Giambattista Valli koji su donijeli novi život u couture kolekcije, ali i nove kupce. Neke marke kao što su Dolce&Gabbana i Gucci su također prikazale svoje couture kolekcije unazad nekoliko sezona, iako nisu članovi Chambre Syndicale. U posljednje vrijeme jedna od takvih je i Ulyana Sergeenko - ikona stila koja je svoj modni opus odlučila unovčiti i za sada joj odlično ide.
Svaki model sašiven prema klijentu Ili manekenki koja će ga nositi na pisti mora savršeno ležati na tijelu i najčešće sama izrada znači sate i sate posla, a nerijetko i dane ili mjesece ovisno o modelu, kao i o ručnom radu koji uključuje i nizanje perli jednu po jednu kako bi se dobio unikatan i fascinantan dojam. Tu dolazimo do trenutka kada se svi često znamo krivo doživljavati couture kao nešto teatralno i granično s divljim surealizmom kakvog je imao virtuoz John Galliano dok je radio kao glavni dizajner kuće Dior.
Visoka moda u izričaju John Galliana i Raf Simonsa
Njegov neosporni talent još je devedesetih vinuo ovu kuću u nebesa. Sav taj raskoš je uslijed recesije polako počeo padati u neki drugi plan, a prevladali su funkcionalnost i jednostavnost. Upravo u tom trenutku na čelu Diora uskače Raf Simons koji je svojim minimalističkim dizajnom pobirao hvalospjeve za kolekcije dok je radio u modnoj kući Jil Sander. Na veliku žalost mnogih, njegova računica nije išla stopama megalomanskog virtuoza Galliana ostavljajući modnim laicima upitnike iznad glave nazivajući Rafove kolekcije za Dior nedostojne couturea.
Njegov rad se oslanja na moderne tehnološke materijale i istraživanje arhiva ostavštine Diora s kojim se Galiano nikad nije uhvatio u koštac. Pri tom mislimo na večernje jakne koje je Raf pretvorio u večernje haljine. Njegova vizija ide dalje k modernom, dodajući notu apstrakcije i istovremeno zadržavajući originalnu konstrukciju gdje je dizajnerova avangardna i eksperimentalna senzibilnost prema modi itekako vidljiva, ali ublažena i prilagođena tradiciji kuće. Ono što je u Rafovom pristupu očigledno je da razmišlja funkcionalno dok se Galiano oslanjao na maštu i surealno, a tu je couture s vremenom počeo gubiti na važnosti, ali i profitabilnosti.
Tko kupuje i nosi kreacije visoke mode?
Danas broj klijenata couture haljina broji ne više od 4000 klijenata, uglavnom iz Rusije i Bliskog istoka, ali i Amerike, a u posljednje vrijeme i Europe. Iako ta brojka nije velika, couture kolekcije zapravo služe održanju imidža koji pospješuje prodaju kozmetike, asesoara i prêt a porter linija.
Javnost je pažnju na haute couture prvi puta usmjerila 1997. godine kada je Nicole Kidman na Oscaru obukla zelenu Dior haljinu, a navodno joj je plaćeno 2 milijuna dolara samo da bi ju odjenula. Danas je praksa da se za red carpet nosi couture. Cijene takvih haljina mogu rasti do vrtoglavih visina, pa tako one haljine koje su ručno vezene kristalima i perlama mogu koštati i po nekoliko stotina tisuća dolara. No, kada o megalomanskim cijenama govorimo, haljina s pravim dijamantima koju je nosila Samantha Mumba na premijeri Spidermana cijenjena je na vrtoglavih 9 milijuna dolara. Samo nebo je granica kada je couture u pitanju.
U galeriji detaljnije pogledajte pojedine kreacije visoke mode...