Snovi, ciljevi, šamar i realnost
Ali realno, to je prije svega posao kao i svaki drugi. Posao koji hrani više usta osim tvojih osobnih. Posao koji donosi velike odgovornosti i odricanja. I zato vam ne moramo opisivati naše sumanuto oduševljenje kad smo napravili svoj prvi izvoz. A kad je nešto kasnije splasnuo prvotni ushit, otvorila su se mnoga pitanja...
eNVy room u Beču
Pokraj nas na polici bljeska nakit „House of Harlow by Nicole Richie“ - cool nakit, totalno 60-te i 70-te. Preko puta nas vise jednako tako cool komadi modnog brenda Wild Fox. Raj za hipsterice i ljubitelje retro stila. Nalazi se tu i nakit Nialaya, koji se radi od vulkanskog kamena kojeg nose gotovo svi celebsi - od Nellya, Timbalanda, Britney Spears, Blake Lively, Pink itd... Jedan od brandova koji se također našao u Priority-u je i „6126 by Lindsay Lohan“. Zaista šarena ekipa sa svih strana svijeta. Otprilike oko 35 brandova na jednom mjestu!
No, postoji nešto što nas poprilično razlikuje od njih. A to je da skoro svaki od njih ima prodajna mjesta gotovo na svim kontinentima i na desetke i desetke lokacija. Brandovi koji broje maksimalno 10 godina postojanja, a neki od njih i manje. Mi postojimo nekih 8 godina i prodajemo se na 4 lokacije u Hrvatskoj, a peta je evo, Beč. Ne možemo se ne zapitati: Koji su naši krivi koraci? Jesu li uopće naši koraci krivi? Ili kročimo kaldrmom?
Hrvatsko tržište je malo da pomislimo da ne može biti manje. Dakle, 4.5 milijuna stanovnika, milijun u Zagrebu, a ostali rasuti diljem Lijepe naše. Sva sreća što smo u Zagrebu, a ni on sam za sebe nije neko urnebesno moćno tržište. Mnogo starih, manje djece, mnogo sirotinje, a još više onih koji su skoro tamo. A također sve više i više dizajnera. Nadalje, brojnost potrošača uvjetuje i broj dućana u RH koji prodaju hrvatske dizajnerske komade. Njih je otprilike 20, a da nisu oblik direktne prodaje pojedinog hrvatskog dizajnera.
Tko je famozni buyer?
Dakle, tih 20-tak vlasnika možemo eventualno nazvati onim famoznim imenom – Buyer. Ako uopće i možemo. Buyer, kao što mu to i samo ime kaže, kupuje, a naši „buyeri“ samo komisiono prodaju dizajnerske komade. U prijevodu: „što ne prodam vratim, a prodano bratski dijelim (fifty - fifty) i naručim novo“. Dakle za naše „buyere“ nema rizika.
Komplikacija zvana hrvatska birokracija
Ako nekako i središ da negdje vani plasiraš svoj proizvod (to vrijedi i za odlazak na reviju, sajam, što god), prvo što moraš je dobiti papire od Hrvatske gospodarske komore koje, naravno, moraš i platiti. Nešto prodaš, izradiš narudžbu, pošalješ robu, prođe hrvatsku carinu i dođe, recimo, u Austriju i iznenađenje! Buyer se neugodno iznenadi kad mora platiti uvoznu carinu – i to ni manje ni više nego 12%. A za sve ostale brandove nije platio carinu. Oni su iz Europe ili onog dijela svijeta za koje ne postoji europska uvozna carina. Doduše, ulaskom u Uniju više ih neće biti.
Dok su naši kolege po svijetu u 10-tak godina gradili i širili svoj brand, kod nas je 10 godina prošlo u velikom entuzijazmu u odnosu na bolje sutra. Put po kojem idemo svakako je kaldrma. Takav je kakav je. Kažu da dizajneri prodaju iluziju, a mi smo vam ovaj put poklonili realnost. Obećajemo, sljedeći put ćemo vam i nešto prodati. Vidimo se u Beču. Do tad...au revoir!