Online shopping u Europskoj Uniji
Dok se još prije par godina na online shopping gledalo sa sumnjom te se mali broj osoba odlučilo svoje IN komade kupovati online, danas sve više Hrvata svoju kupnju obavlja iz najdražeg naslonjača.
„Hrvatski potrošači imaju vrlo visoku svijest o online kupnji. Po zadnjim istraživanjima tržišta, čak 82% korisnika interneta ima iskustvo online kupnje (kupili su nešto barem jednom), a njih približno 34% kupuje više od nekoliko puta mjesečno. Iz svega možemo zaključiti da otprilike četvrtina Hrvata kupuje na raznim online shopovima. Također, primjetan je veliki godišnji rast potrošnje u ovom segmentu, tako da se Hrvatska ubraja u jedno od najekspanzivnijih tržišta u Europi. Europski prosjek online kupaca je oko 40-50% populacije i očekivanja su da se idućih godina i Hrvatska približi tim brojkama“, objašnjava Zvonimir Mozer iz Mondo Internet Supershopa.
Online shopping prije EU
Prije ulaska u Europsku Uniju ljubitelji online shoppinga bili su ograničeni iznosom koji se carinio zbog čega se kupnja većinom svodila na modne dodatke i jeftinije odjevne komade.
„Prije ulaska Hrvatske u EU na sve pošiljke robe nekomercijalne naravni (koja nije namijenjena za daljnju prodaju), vrijednosti veće od 160,00 kuna, koje su dolazile iz inozemstva od pravnih osoba, kao i na sve pošiljke koje su bile predmetom kupoprodaje, obračunavala se carina i PDV“, naglašavaju iz Ministarstva financija Carinska uprava.
Dotični zakon ograničavao je ljubiteljice mode koje su čeznule za pojedinim komadima odjeće, nakita i kozmetike, koji nisu dostupni na hrvatskom tržištu. Poznati svjetski highstreet brendovi, strani dizajnerski komadi kao i popularne kozmetičke kuće, tražena su roba, a mnoge šopingholičarke naručivale su stvari online, nadajući se da će ih sreća na carini poslužiti. Strogi zakon i mala vrijednost koja ne prelazi carinu nisu u online kupnji spriječile modnu blogericu Anu Karadžole.
„Volim online shopping jer uspijem naći određene komade koje ne mogu naći u trgovinama u Zagrebu, a i posebno je uzbuđenje u pitanju kada mi stigne paketić“, pojašnjava Ana.
Kao blogerica nije samo naručivala putem interneta za svoj gušt, nego je često surađivala sa stranim online shopovima koji su joj zbog te suradnje slali poklon pakete odjeće i modnih dodataka u vidu promocije istih na svojem blogu. Ana u nastavku objašnjava kako na carini nisu radili razliku između poklona i narudžbe jer su svi paketi, koji su imali veću vrijednosti od 160 kuna, podlijegali carini bez obzira je li paket dar ili ne. Zbog toga je blogerica znala plaćati carinu na poklon pakete.
Online shopping u Europskoj Uniji
Hoće li joj poklon paket proći carinu ili ne, Ana se sada više ne mora brinuti. Pristupanjem u punopravno članstvo Europske Unije, Hrvatska je postala dio jedinstvenog carinskog područja Unije, što znači da se ukinuo sav carinski nadzor nad unosom ili trgovinom robe između naše države i ostalih zemalja članica.
„Nakon 01. srpnja 2013. godine, robna razmjena domaće robe između osoba u različitim članicama EU ne smatra se uvozom te nije predmet carinskih procedura i nadzora. U poštanskom prometu od 01. srpnja 2013. godine, primjenjuje se europska regulativa koja je podigla vrijednosni limit glede oslobođenja od plaćanja carine na 150 eura, no porezno oslobođenje se i nadalje u zemljama članicama EU primjenjuje na pošiljke vrijednosti do 22 eura. Dakle roba vrijednosti od 150 eura oslobođena je carine te PDV-a u vrijednosti do 22 eura“, detaljno objašnjavaju iz Ministarstva financija Carinska uprava.
U nastavku naglašavaju kako prema europskoj regulativi limit pošiljke za olakšicu iz trećih zemalja iznosi 45 eura. Promijenio se i odnos prema takozvanoj luksuznoj robi. Ulaskom u EU je prestao vrijediti Zakon o posebnom porezu na luksuzne proizvode (plaćao se poseban porez u visini od 30% od porezne osnovice), a to se odnosilo na nakit, satove, odjeću od krzna i od kože reptila.
Dobre vijest vjerojatno će potaknuti veći broj Hrvatica na online kupnju. Ana već sad naglašava kako će sigurno više kupovati putem interneta, posebno ako pronađe nešto što uistinu želi, a ne može kupiti u Hrvatskoj. Njene najčešće adrese su Asos i eBay, a najčešće naručuje nakit, cipelu i odjeću. Osim što će privatno češće kupovati iz svog stolca, bez straha od carine, nada se da će ulazak u EU pozitivno utjecati i na suradnje koje ostvaruje na blogu.
Najbolji online shopovi
Ako ste i vi odlučili odvažiti se i naručiti žarko priželjkivane komade, svakako trebate posjetiti vodeće svjetske online shopove. Veliki broj je na području EU te stoga nema ograničenje u količini pošiljke, odnosno bez obzira na visinu, neće se cariniti.
Net-a-Porter je prva svjetska adresa kad je kupnja dizajnerskih komada u pitanju, a svoju moć dokazuje i online časopis 'The edit'. Na ovoj adresi možete kupiti komade s potpisom vodećih dizajnerskih kuća, znajući da su u pitanju samo originali. Ovaj online shop je postao toliko poznat, da pojedine kuće kreiraju kolekcije samo za Net-a-Porter. Još jedna luksuzna adresa je Moda Operandi.
Ako ste zaljubljenik u retro komade, vintage online shopovi pravo su carstvo za vas. Na internetu možete naći brendove koji stvaraju kolekcije u tom stilu, poput Modclotha, ali i prave vintage dragulje iz nekih starih vremena.
Rastući trend online shoppinga
Kako se Hrvati okreću sve više onom praktičnom i udobnom shoppingu bez gužvi i redova, tako raste i ponuda domaćih online shopova koji nude kako hrvatski dizajn i modne brendove, tako i strane highstreet brendove. Kako strani tako i hrvatski online shopovi imaju svoje prednosti i nedostatke.
„Glavna prednost stranih online trgovina je povoljnija cijena, ali ona često može biti 'kompenzirana' visokim troškovima dostave. Također, nedostatak je duži period dostave i sporija reakcija prodavača u slučaju neispravnog ili neadekvatnog proizvoda. Hrvatske online trgovine u pravilu imaju korisničku podršku koja može vrlo brzo reagirati i dati kupcu pravovremenu obavijest, a period od narudžbe do primitka proizvoda je puno brži u odnosu na strane konkurente. Kupci sve više shvaćaju prednosti domaćih shopova i važnost mogućnosti reklamacije, povrata proizvoda, mogućnosti servisiranja i sl. koji doprinose većoj sigurnosti kupnje“, pojasnio je Zvonimir iz Mondo Internet Supershopa.
„Dosta shopova će sada otvoriti svoja vrata i Hrvatskoj jer do sad nisu shippali kod nas, a i više nema carine pa vjerujem da će sve cure koje vole modu, ne samo blogerice, puno više naručivati s neta“, komentirala je za kraj Ana.