Modne fotografije koje oduzimaju dah

Jelena Balić
Jelena Balić poznato je ime na fotografskoj sceni, a svoju karijeru je izgradila kroz upečatljive modne i beauty editorijale i portrete. Osim tople i opipljive atmosfere, njene fotografije prenose emocije zbog čega je svaka nova kampanja dočekana s oduševljenjem.
Vidi originalni članak

„Ljubav prema vizualnom postojala je uvijek, a fotografija mi se polako sama nametnula kao najdraži vid vizualnog komuniciranja. Njena moć je baš u tom što je autorski rad, što nikad nitko neće snimiti jedan objekt na identičan način, niti će ijedno modno snimanje biti isto kao neko prethodno. To me strašno veseli, uvijek nešto novo. Isto tako mi je zanimljiv cijeli proces koji vodi do finalne fotografije – od razrade ideje, izviđanja lokacije ili izrade seta, komunikacije s ostatkom kreativnog tima, samog snimanja i rješavanja problema u hodu, do biranja i retuširanja fotografija, te same objave. Opsežan je to proces, no daleko najljepše je kada su svi sretni i zadovoljni s objavljenim fotografijama“, objasnila je Jelena.

„Prvo sam fotkala svoje frendice“

U nastavku objašnjava kako se fotografijom intenzivnije počela baviti u tinejdžerskoj dobi, a svoj prvi fotoaparat kupila je sa 17 godina, a bio je to SLR Canon Eos 300d.

„U to vrijeme konstantno sam po internetu gledala radove s područja grafičkog dizajna, budući da sam se spremala to studirati. No, svako malo bih naletjela na neke fotografske stranice i ostala zapanjena ljepotom i mogućnostima fotografije. Tako sam odlučila prvu plaću uložiti u nešto što će potrajati, i bogme je potrajalo. Malo pomalo počela sam fotkati svoje lijepe frendice, a ostalo je povijest“, kroz smijeh se Jelena prisjeća.

Uslijedile su mnogobrojne izložbe, a među najdraže ubraja onu u Beču održanu 2009. godine u sklopu programa Artist in Residence u kojem je sudjelovala uz dvoje umjetnika. Izložba je prikazana galeriji austrijskog Ministarstva za obrazovanje, umjetnost i kulturu te je onda prebačena u bečki Muzej moderne umjetnosti MUMOK.

„Kroz tu seriju fotografija istraživala sam odnos između fotografa i modela na način da sam snimala pred jednim montažnim crvenim zidom nasred glavnog trga, Stephansplatza, okružena mnoštvom ljudi, turista, peformera… Cilj mi je bio dobiti autentične opuštene studijske portrete prolaznika kroz kontakt s njima i moje upute, uz ujedno maksimalnu invaziju njihovog privatnog prostora – snimajući izbliza sa širim objektivom, s rasvjetom usred dana, na javnom prostoru gdje ih gledaju prolaznici i gdje ih zaustavljam okružena performerima koji kamče novce od turista. Bilo je to jako zabavno i zanimljivo iskustvo iz kojeg su se izrodile neke od najdražih mi fotografija i danas.“

Voli raditi s Ljupkom Gojić Mikić i Severinom

S vremenom se Jelena specijalizirala za modne i beauty editorijale te se danas ubraja među najuspješnije hrvatske fotografe na tom području. Ne prođe sezona, a da nas ne oduševe nove Jelenine kampanje. Surađivala je s vodećim imenima na hrvatskoj dizajnerskoj sceni, a pred njen objektiv stale su i poznate hrvatske zvijezde, poput glumice Zrinke Cvitešić i pjevačice Severine.

„Moram priznati da uglavnom sa svima imam jako lijepa iskustva, no kada bi trebala izdvojiti – što se dizajnera i snimanja kampanji tiče – u srcu mi je obitelj Gojić i njihov brend Jolie Petite s kojima radim uzastopno već godinama. Snimanja su uvijek ležerna i zabavna, kužimo se i s lakoćom radimo, a estetika brenda je ona koja je i meni bliska. S poznatima je isto lijepo snimati jer su najčešće već toliko opušteni pred kamerom da nisu potrebni veliki napori za dobre fotke. U zadnje vrijeme dosta sam radila sa Severinom koja apsolutno opravdano nosi titulu naše kraljice estrade. Kad netko zna – zna. A Seve zna ispozirati u rekordnom roku s nevjerojatnom lakoćom, objašnjava fotografkinja.

Naglašava kako joj je teško odabrati najdražu kampanju jer joj je u pravilu uvijek draža svaka nova od starije. No, ako treba birati, ističe one za brend Jolie Petite, kampanju za dizajnericu Dianu Viljevac te onu za Matiju Vuicu koja je nastala s glumicom Zrinkom Cvitešić te je ujedno i editorijal za jordanski U Magazine.

Editorijali su nama fotografima najdraži zbog one kreativne strane – iako nisu financijski najisplativiji, uvijek ćemo ih rado producirati zbog količine slobode u kreative koju imamo. To je na neki način i reklama fotografa koja dovodi do komercijalnih poslova, u kojima je generalno manje kreativne slobode. Naravno, i u snimanju editorijala postoje pravila koja treba zadovoljiti vezano makar uz kadriranje fotografija i broj lookova koji se snimaju, no meni je najbitnije da ima neku dušu i priču i da se svi na setu shvaćamo i nadopunjujemo“, ističe Jelena.

Osim priprema prije snimanja te dogovora s urednicima i timom na setu, Jelena naglašava kako je njoj važan i retuš, posebice kad su u pitanju editorijali i beauty snimanja. Za nju fotoaparati imaju svoja tehnička ograničenja te su fotografije poluproizvod koji postaje finalan tek digitalnom obradom, korištenjem praktički istih principa koji su se prije primjenjivali u tamnoj komori.

"Fotografija bez obrade je poluproizvod"

Kao i u svakom radu s klijentima, i u fotografiji je potrebno raditi kompromise kako bi se želje onog koji je naručio snimanje ispoštovale. No, u tom procesu je bitno zadržati i onaj osobni pečat, jer zbog toga je klijent odabrao upravo vas. Jelena vješto balansira između svoje kreativnosti i vizualnog pečata te želja svojih klijenta. Kad se određeni upit ne uklapa u njen rad, rado će ga preusmjeriti kolegi kojem bi dotično snimanje bolje sjelo.

„Nastojim ne raditi snimanja koja izlaze iz okvira moje individualne estetike. U Hrvatskoj je to teško jer je tržište malo pa nema smisla profilirati se u isključivo jednom smjeru, dok je vani normalno da su fotografi specijalizirani recimo isključivo za beauty fotografiju, ili čak i unutar tog samo za macro closeup beauty ili beauty s elementima u pokretu, itd. i klijenti ih traže samo za takve poslove. Tu je ipak bitnije biti fleksibilan, a meni i draže jer ne postane dosadno i konstantno mogu istraživati nešto novo.“

Jeleni je u radu veoma važno da kroz finalnu fotografiju prenese određenu emociju, a to se osjeti kroz njen rad.  Prije snimanja voli dobiti generalne smjernice kako bi shvatila što klijent želi, a nije rijetkost da joj se pruže odriješene ruke. Na koncu bilo da je riječ o slobodnijim snimanjima s više kreativnosti ili onim komercijalnim, Jelena svemu postupa kao profesionalac što je rezultiralo da je veoma mlada postigla znatni uspjeh.

Najčešće iza životnih i poslovnih uspjeha ne stoje tajne, već iscrpni trud i rad. Ja sam sretna što zbog ljubavi prema fotografiji često i ne osjetim da radim, iako se zna zaredati i više mjeseci bez spavanja i bez ikakvog socijalnog života, kad mi dani prolaze samo na snimanjima i uz računalo. Rad, rad, rad. Na greškama se uči, s iskustvom se postaje bolji, zaključuje Jelena za kraj.

U galeriji detaljnije pogledajte Jelenine radove...

Posjeti Miss7.24sata.hr