Je li istina da je dekolte ženino glavno 'oružje'?

ilustracija
Od drevnog Egipta preko Marilyn Monroe i Wonderbra grudnjaka i Kim Kardashian, dekolte je snažni ženski 'alat'. Kako se otvarao i zatvarao te koristio kao izvor moći, a danas i sredstvo za zaradu ozbiljnog novca, analizira Dubravka Prpić Znaor
Vidi originalni članak

Svako doba, pritom ne mislimo samo na ovo i prošlo stoljeće, imalo je svoje tihe strasti i obožavani dio tijela, no o jednom se uvijek pričalo: dekolte, veći ili manji, bujniji ili ravni poput daske, konstantno je izazivao dizajnere, umjetnike i pjesnike. A tko je nekoć diktirao te trendove? Kraljice, carice, dvorske dame. Danas poprsje naglašavamo i uz pomoć super-grudnjaka koji je prije pedesetak godina sa svojom špic-formom (koja bi danas bila prilično komična u svakodnevnom životu), uveo revoluciju u gornji dio siluete. - Mali prostor velikih želja i maštanja - baš bih tako nazvala dekolte - komentira iskusna poznavateljica povijesti mode Branka Vučetić Atletić. - Sama riječ potječe iz francuskog jezika, a to je u pravilu područje vrata, ramena, gornji dio leđa i prsa. Tijekom povijesti upravo je taj dio budio maštu, inspirirao brojne umjetnike te u poeziji stvorio niz klasičnih djela koja su pitka, romantična i nezaboravna - .

Ako se ne sjećate, onda ćemo vas podsjetiti ili informirati: kad je Eva Herzigova 1994. godine, odjevena samo u crni satenski napeti Wanderbra grudnjak, svijetu poručila Hello Boys, svijet donjeg rublja okrenuo je novu stranicu. Taj je oglas proglašen jednim od najupečatljivijih ikad, a haljine su krenule pratiti priču. Dizajneri su shvatili da je čaroban dekolte predobar smjer, što je na kraju ispalo kao prava mini-revolucija jer, gledano s današnjeg stajališta, Eva i njezin dekolte pomalo su usmjerili svijet mode. Najednom su svi kupovali taj čudesan komad donjeg rublja koji je mamio poglede muškaraca, ali i žena. Što je još značajnije ako se sjetimo da je svijet u to vrijeme (prva polovica devedesetih) ludio za grunge stilom koji je bio sve samo ne ženstven i seksi. Velike veste i beanie kapice, uz robusne čizme, totalno su ignorirale dekolte i poprsje.

- Prostor je to na ženskom tijelu o kojemu obično znamo malo, a često diskutiramo. U stanju smo voditi žustre rasprave o svakom centimetru dekoltea. S mržnjom ili s ljubavlju muškarci i žene odobravaju ili ne odobravaju dubinu i širinu dekoltea - istaknula je Branka Vučetić Atletić. - No, uvijek je taj dio tijela bio iznimno značajan i otkrivao brojne poruke. Otkrivanje djela torza potječe još iz vremena Egipta, kad su vladarice, faraonke i svi koji su bili uz vladajuće, ponosno otkrivali svoja tijela, bez ikakvog srama. Tijelo su iznimno njegovali, i žene i muškarci, s prsima gotovo potpuno otkrivenima. Ženama je dekolte prekrivao samo kolar, svojevrsna ogrlica, a grudi su bile gole. Tek su preko bradavica išle dvije trake koje su se spajale na donji dio haljine - . Tako se furala i slavna Kleopatra: nosila je dvije trake tik iznad prsiju i otkrivala grudi. Danas bi je prozvali egzibicionisticom i poslali da se pokrije.

Za razliku od Kleopatre, žene Stare Grčke su se pokrivale hitonom, a taj je kroj živ i danas: ležerna tkanina koja pada u sredini dekoltea i završava na ramenima, ukrašen kopčom ili aplikacijom. Danas dizajneri često kopiraju taj stil naročito kad se radi o crvenom tepihu i Hollywoodu. Vidimo kod onih poznatijih i varijante pod utjecajem Staroga Rima: u to su vrijeme dame na ramenima nosile  fantastične kopče, fibule... kad su htjele zavesti muškarca, u čas posla bi premjestile fibulu i otpustile dio tkanine koji bi otkrio još više. Sve po želji i potrebi osvajanja. - No, u fibulama su žene znale čuvati i određene otrove, pa je ta igla, kojom su kontrolirale dubinu dekoltea, ujedno bila sakriveno i vrlo moćno oružje -  upozorila je Branka. Bilo je to opasno vrijeme za preljubnike!

I od Renesanse smo nešto naučili: raskošno buđenje ljepote i umjetnosti na svim područjima iznjedrilo je i bogatstvo siluete. Žena je proširila i produbila svoj dekolte! A skup s njime došle su i kreacije dvorskih dama, sve redom s naglaskom na siluetu kojoj je gornji dio bio dostojno ukrašen. Ne bi se takvih halja posramile niti današnje dame, na primjer na važnim događanjima ili pak skorašnjim danima tuluma od jutra do mraka…

Kako to već s modom, društvom i umjetnošću ide, imaju ćudljivu narav i samo su previranja stalna, Manirizam je nakon Renesanse brutalno zatvorio dekolte - pripisuje se to snažnom utjecaju Crkve na društvo i tadašnju kulturu življenja. Ako ste ikad u filmovima vidjeli one metalne korzete koji su stisnuli tijelo i napravili dasku od njega, to je to. Vjerojatno ga je bila muka za nositi. Dekolte je dodatno sakriven iza ultra-visokog ovratnika koji se penje gotovo do brade. Uf, ženstvenost je svedena na nulu. Apsolutno prekrižena i prognana.

I opet se sve mijenja! Stiže Barok: svi znamo kako je to pojam raskoši u svakom pogledu pa je tako i s tijelom i dekolteom. - Konačno je 1600. godina donijela slobodu krutosti i oslobodila tijelo. Slavila se punašnost dekoltea koji se najednom otvorio, a u modi su bili i okruglo lice, kratki vrat (isticanjem uskih ogrlica obično od bisera), te zaobljena, puna ramena. Bili su to simboli ženstvenosti i plodnosti -  komentira Branka. 

Ipak, najveću draž dekolteu dao je vjerojatno Rokoko. Opasno su zavodile dame u to vrijeme, u haljinama s dubokim otvorom koji je pružao pogled na prsa, kao na dvije prepolovljene čvrste jabuke. - Steznik iz tog razdoblja dao je prsima vrlo puteni izgled, nešto kao prvi push-up, a popularizirala ga je Marie Antoinette kraljica Francuske (1755 - 1793). – Također - objašnjava Branka - pojavljuje se steznik s grudnjakom koji ima više džepova, pa su se grudi mogle povećavati po mjeri. Stisnute s bočne strane i podignute u prednjem djelu, grudi su zanosno mamile znatiželjne poglede. Mahanje lepezom i brzi pokreti otvaranja i zatvaranja lepeze  u visini grudi bili su znak da je žena vješta u koketiranju. „Govor lepeze“, koja je taman lelujala iznad dekoltea, bio je signal muškarcima da obrate pozornost na žensku požudu. Određeni znakovi, pokreti i pozicija lepeze bili su jasni poput jezika, kojima su žene bez ijedne riječi komunicirale s muškarcima, zavađale ih ili odbijale i ignorirale - .

Zamislite, grudnjak koji se povećava po mjeri, pa bio je to prvi super-grudnjak! Kojeg je pak sasvim odbacila još jedna ikona stila, Napoleonova Josephine (1763 – 1814). I hodala po francuskom dvoru u eteričnim haljinama koje su lepršale metrima iza nje… Najednom društvo ponovno usvaja vrijednosti Antike: dekolte je dubok, struk tik ispod prsa. No, to nije bilo dovoljno ta slavnu austrijsku caricu Sisi (1837- 1898) i englesku kraljicu Viktoriju (1819 – 1901) koje su uz dekolte otkrile i ramena - bilo je to prvi put u povijesti. Ramena su znak strasti - poljubiti ženu u rame značilo je više nego poljubiti ju u obraz.

Ulazimo u 20. stoljeće – sve se mijenja, društvo se okreće novim vrijednostima. I korzetima – silueta je poput pješčanog sata, no grudi su pokrivene, košulje sa čipkastim ovratnicima zatvorene su sve do brade. Tako je sve do dvadesetih: ako ste pročitali F. Scott Fitzgeraldov Great Gatsby ili pogledali istoimeni film u kojemu su Carey Mulligan i Leonardo DiCaprio utjelovili slavni par - nepar, dobili ste uvid u tu dekadentnu dekadu. Žene skraćuju kosu, šminkaju se za dan… a što se dešava s dekolteom? On je nebitan, odnosno haljina je ravna (i kraća, po prvi puta u povijesti!), korzeti se skidaju, otkrivena je nova sloboda pokreta od glave do pete. I još nešto što danas zvuči šokantno, a to je da je žena po prvi puta u javnosti pokazala gole ruke i leđa.

Četrdesete mijenjaju Hollywood i planetarno popularan svijet filma: glumice bujnog poprsja poput Jane Russell ikone su ljepote. U pedesetima stiže Marylin Monroe i ostaje formula ljepote do danas. Sjetite se samo Sophie Loren, Grace Kelly… i njihov je utjecaj na svijet ljepote nezaobilazan, jer stilisti, dizajneri i vizažisti te svi oni koji kreiraju imidž slavnih osoba, često kopiraju upravo njih. 

Tu se pojavljuje taj famozan špic oblik grudnjaka koji je plesao samo oko jedno desetljeće - u šezdesetima on nestaje, taman kad je Mary Quant skratila suknje i svijetu predstavila Twiggy. Sitna, neusporedivo drugačija od filmskih ikona bujnog poprsja. Bio je to super uvod u sedamdesete kad su hipiji tijelo oslobodili do kraja, pa je neko vrijeme grudnjak bio - out. Koga briga za sve, sloboda je ono što želimo u svakom pogledu, pjevali su hipiji u komunama. Desetljeće nakon dekolte su u Dinastiji pokazivale Krystl i Alexis, odjeven u saten i raskoš večernjih haljina. Vrat je otvoren i krase ga niske bogatog nakita.

I onda dolaze supermodeli: predivne manekenke koje imaju obline. Cindy Crawford, Naomi Campbell, Christy Turlington, Claudia Schiffer i Linda Evangelista djeluju moćno i ženstveno. Paralelno s time, publika obožava seriju Baywatch gdje Pamela Anderson i druge bujne ljepotice trče plažom i spašavaju nesretnike.  

Važan je sklad, zdravo tijelo, vježbanje… ljepotom se smatra mišićavo tijelo. Negdje u to vrijeme stiže i majušna Kate Moss, predstavnica grunge stila i trenda koji u fokus opet vraća ravno tijelo, ignoriranje oblina… Svijet je u šoku, skoro isto kao kad je Twiggy uletjela među ljepotice iz  hollywoodskih filmova.

Stižemo i do našeg stoljeća koje je odmah na početku pomiješalo stilove, no na modnoj se pisti dekolte vrlo rijetko pojavljuje u nekom bujnijem izdanju. Prije bismo mogli reći da su manekenke ravne poput daske, grudnjaci su zvijezde gotovo samo na reviji Victoria's Secret. Inače, volumen  krojevi imaju neki svoj život, bez obzira na siluetu manekenke koja je poželjno - što ravnija. Tako da dizajner ima slobodu kreiranja vlastite siluete. Sa zvijezdama je malo drugačije - reality likovi otvaraju dekolte i ponosno ga pokazuju, on je simbol moći.

Zvijezde poput Kim Kardashian naglašavaju ga gdje god stignu, poručuju – pogledaj me, ja sam slavna i važna. A po čemu? Šalu na stranu: trebamo li nositi duboki dekolte? Danas imamo pravila dress-codea u kojemu on nije primjeren, dok je za večernje varijante poželjniji, no kad je istaknut s ukusom i stilom.

Preuzeto iz magazina Budi.IN Chic koji je na kioscima do ožujka.

Posjeti Miss7.24sata.hr