Dva desetljeća modne vladavine Donatelle Versace
Davno prije no što je termin Girl Boss postao naslov knjige i jedan od najpopularnijih hashtagova na Instagramu, Donatella Versace bila je neustrašivi uzor ženama diljem svijeta. Jednu od najslavnijih talijanskih modnih kuća preuzela je nakon tragične smrti brata Giannija 1997., koji je bio glavni dizajner. Sama Donatella sebe ne naziva dizajnericom nego kreativnom direktoricom, a povodom proslave 40. obljetnice brenda odlučila je u suradnji s izdavačkom kućom Rizzoli predstaviti knjigu koja prati njezin život i rad, počevši od prvih dana Versacea, kada je bila bratova savjetnica i muza, do danas, kada je glavna zapovjednica modnog imperija.
Iako je knjiga puna zavodljivih fotografija supermodela iz devedesetih i seksi rock zvijezda koje su snimali najslavniji modni fotografi poput Richarda Avedona, Stevena Kleina i Brucea Webera, bit Donatelline priče nisu glamur i luksuz nego uspjeh usprkos nizu nesretnih situacija. Kada Donatellu pitate koje je lekcije naučila u svojoj doista impresivnoj karijeri, prva se odnosi upravo na žene u poslovnoj okolini.
“Kao i sve žene, često se susrećem s idejama o tome tko sam i što mogu. Žene se moraju dokazivati više od muškaraca, moraju se boriti da ih se čuje. Vremena su se promijenila i stvari idu nabolje. Danas skoro pa možemo biti sve što želimo - ja sam poslovna žena, umjetnička direktorica, majka, borac za promjene, prijateljica. U 20. stoljeću ovo je bilo skoro nemoguće - ženama u modnom svijetu bilo je mnogo teže nego muškarcima, no ne samo dizajnericama. Danas su žene direktorice, pioniri u biznisu i industriji. Mjesta za napredak ima, ali stvari se mijenjaju nabolje”, izjavila je za Vogue.
Da voli snažne žene, pokazuje i odabirom modela za svoje kampanje - osim standardnih manekenki, za Versace su pozirale zvijezde poput Madonne i Courtney Love. “One su žene koje doista imaju kontrolu nad svojim životom i ne boje se preuzeti vodstvo. No kao manekenke su problematične. Madonna ne podnosi kad joj se govori što da radi, a Courtney nije mogla prestati dirati šminku. Bio je kaos!”, kroz smijeh se prisjetila Donatella. Iako za kolege i suradnike uglavnom ima samo riječi hvale, Donatella ipak priznaje kako je s nekima bilo nesuglasica: “Richard Avedon je bio užasno težak. Uvijek me gurao na više i bio je nevjerojatan perfekcionist. No njegove fotografije bile su poput umjetničkih djela”, objasnila je. S druge strane, kolega dizajnera i njihove konkurencije uopće se ne boji - dapače, s Riccardom Tiscijem, umjetničkim direktorom Givenchyja, pozirala je za oglasnu kampanju ove modne kuće. Da lice jednog brenda spremno pozira za konkurentski label dotad je bilo neviđeno. No Donatellino prijateljstvo s Tiscijem traje godinama, a navodno je upravo platinasta Talijanka bila jedina koja ga je poslušala kada je došao u Milano tražiti posao.
Jako sam ponosna na tu kampanju za Givenchy. Dizajneri trebaju razgovarati i izmjenjivati ideje. Uvijek možete naučiti nešto jedni od drugih, razjasnila je svoju odluku. “Mladi dizajneri moja su najveća strast i sretna sam što imam priliku raditi s nekim od najtalentiranijih ljudi u modi danas. Volim ih upoznati kad tek napuštaju fakultet i gledati kako se razvijaju kroz godine. Dolaze nam studenti sa svih strana svijeta te s nama dijele svoju strast, energiju i kreativnost. Da, postoje slavni dizajneri, ali postoji mnogo više ljudi koji se nalaze iza scene i čine modu onim što je - puno njih ni ne želi vlastiti brend. Njihov doprinos presudan je dio svake modne kuće”, dodala je Donatella. Upravo kreativnosti, tvrdi Talijanka, zahvaljuje to što je Versace opstao desetljećima. “Svaki modni brend, kao i svaka tvrtka, mora se mijenjati ako želi ostati uspješan. U poslu stvari ne ostaju iste, kao ni u modi. Versace je mjesto nevjerojatnog uzbuđenja i energije, modna kuća koja ima mogućnosti, raste i samu sebe izaziva”, govori.
Osim neupitnog utjecaja koji je ostvarila na modni svijet, Donatella se okušala u dizajniranju interijera (u Dubaiju se nalazi hotel s njezinim potpisom, Palazzo Versace, a predstavila je i kolekciju ukrasa za dom), no bila je bitna i za još jednu industriju - onu tehnološku. Legendarna zelena haljina koju je 2000. na dodjelu Grammyja nosila Jennifer Lopez stoji iza nastanka pretraživača fotografija Google Images. Dan nakon Grammyja upravo je ta haljina postala najčešće traženi pojam u povijesti Googlea, no platforma tad još nije bila razvila način za pretragu fotografija.
“Nismo znali koje će biti posljedice, sve se tako brzo dogodilo”, prisjetila se Donatella. “Poslali smo joj haljinu, a ona meni poruku: ‘Grudi! Jako je otvorena!’, ja sam joj samo odgovorila da uzme selotejp. Idući dan haljina je postala povijest”, zaključila je Donatella, sigurna kako u svom rukavu sprema još pokoje iznenađenje za modnu industriju.