Pitanje za nižu ocjenu: “Zašto su ljudi ponekad izrazito glupi?”

Karmen Božić
Vidi originalni članak

Diskretno ću predložiti, a vi vičite ako vam prijedlog smeta, da se kolektivno - iako se ovo zapravo odnosi na pojedince - suzdržimo od prijetnji upućenih osobi koja je intervjuirala Matanića. 

Ne zato što je intervju ipak zapravo baš dobar ni zato što je Mataniću ipak baš trebala bit pružena šansa da nas upozna s tužnom pričom o svojim problemima dok se s problemima 200-tinjak mataniziranih žena nije upoznao gotovo nitko, nego zato što, for the sake of Jesus Christ i 7 patuljaka, nije normalno da netko u ime borbe protiv nasilja nad ženama prijeti drugoj ženi. 

Intervju je i dalje neprimjereno intoniran, isključivanje komentara je i dalje fail, ali rješenje nije, niti smije bit, divljačko iživljavanje nad osobom koja ga je radila - što ne znači da se nitko ne smije pobunit i olakšat dušu, go for it, ali ne mora to baš radit u maniri onih maloljetnih idiota koji mlate djecu po Dubravi. 

Da se inače tako glasno i divljački bunimo na prve naznake nasilja, Matanići se nikad ne bi usudili dogodit, pa je možda i malo licemjerno da se ovih dana otvoreno prijeti osobi zbog - i dalje lošeg i pogrešnog - intervjua s počiniteljem. 

Ne pokušavam ipak bit pozvana na event unatoč prošlotjednoj kolumni, pokušavam živjet u civiliziranom svijetu u kojem se ne prijeti nasiljem u ime smanjenja nasilja. 

Nego, prebacimo se na sretnije teme… zapravo, nisu baš sretnije jer ovo u nastavku nije neka sreća za svijet. 

Započet ću krajem, odnosno završnim pitanjem, a završno pitanje je kratko i jednostavno: “Zašto su ljudi ponekad izrazito glupi?”

Ne vi konkretno, ne TI konkretno, ovo je pitanje koje postavljam u prazno svakih nekoliko dana, kad pročitam članak - ili status ili komentar - o šoku i nevjerici koji se javljaju kad ljudi budu prevareni, razočarani, a u nekim slučajevima i unakaženi.

Exhibit A: Kupila je vjenčanicu preko Temua, nećete vjerovati što je stiglo

Znam točno što je stiglo, stigao je zgužvani, poliesterski štakor od haljine u bubble-koverti u kakvoj se inače šalju second-hand maskare i olovke za oči, ali žena koja je za 20 dolara naručila vjenčanicu preko Temua je ostala šokirana činjenicom da ne izgleda kao na slici kojom je predstavljena. 

Haljina na slici, naravno, izgleda kvalitetno i skupo, a “junakinja” priče je potresena kad joj na adresu stiže nešto što izgleda kao da je plaćeno manje od skupog. Priča postaje viralna, o njoj se pišu članci, internet se usput zabavlja, a “prevarena” mušterija je i dalje šokirana, valjda jer je mislila da će joj za cijenu po kojoj više ne možeš kupit ni karte za kino i pripadajuće kokice na vrata pokucat Vera Wang. “Šokantnih” Temu priča na internetu ima koliko želite - neki su mislili da kupuju ogroman adventski vijenac, a pojavila se poliesterska salveta s ilustracijom vijenca, neki su kupili bundevu za Halloween i dobili napuhanac od 3 metra koji jedva stane u dvorište, neki su bili uvjereni da kupuju trosjed, a na adresi im se pojavila maketa kauča koji stane u dječju ruku… failove možemo nabrajat do ljeta, ali ne moramo jer je većini zajednička ista stvar - ljudi se većinom osjećaju prevareno, a rijetko se tko od njih osjeća neinteligentno… ili barem odgovorno za vlastiti propust.

Temu, naravno, jasno i detaljno opisuje što naručujete, a bitno je jedino da znate slova - i da koristite zdrav razum koji bi vrlo vjerojatno prvi predložio da haljina od 20 dolara ne može izgledat kao haljina od dvije tisuće, a da kauč od 37 vjerojatno nije kauč za ljude. 

Exhibit B: Damir Kedžo “ima informacije” o tajnim investicijama…

…koje vam mogu promijeniti život, čekajte, imam sliku. 

Skandal se sastoji u tome što je “Kedžo” podijelio financijske tajne koje nije smio, članak je grafički uređen na način da izgleda kao da dolazi s legitimnog portala, ali jasno je da zapravo ne dolazi čim - ili ako - na njega kliknete. Domena uvijek ima bizarno ime i nikad nema veze s legitimnim portalom, tekst izgleda kao da ga je pisala slovenska mačka, a broj prevarenih je svejedno… veći od 1, a i taj jedan je previše. U sličnom stilu imamo i članke o Nini Badrić koja je smršavila zahvaljujući čudesnom keto prašku, imamo i priču o Antoniji Blaće “koja je pritvorena” jer je s narodom podijelila informacije o trgovanju dionicama koje mogu naštetiti gospodarstvu, a imamo i “moj” mali doprinos kad “sam birala sretne dobitnike” koji su osvojili… pemenang.

Screenshot mi je poslala osoba koja je, Bogu hvala, bila dovoljno oprezna, a dok se vi pitate što je pemenang, prijavit ću vam da su neki ljudi nažalost ovom lažnom profilu dali sve što je od njih bilo traženo - prvo klik na link za registraciju, a onda i osobne podatke S UKLJUČENIM BROJEM KARTICE. Za pemenang. ZA PEMENANG. I vikali su na mene kasnije, što je u teoriji razumljivo i žao mi je što su prevareni, ali sprječavanje krađe podataka je izvan moje moći, pogotovo ako netko daje broj kartice za, ponovit ću - PEMENANG. 

Exhibit C: Gucci collab @gmail.com

Unatrag dvije godine, na mail sam dobila ponude za brojne unosne suradnje s velikim brendovima. Prvi je bio Gucci, što je zvučalo jednako uzbudljivo koliko i nevjerojatno jer ako je Gucci spao na mene, onda je Gucci u velikom problemu. Pošiljatelj je bio guccicollab.60@gmail.com, valjda je prvih 59 bilo zauzeto, a u prvoj rečenici su pohvalili moju prisutnost na Instagramu, s naglaskom na odličnom poslu koji radim kao Cheeseburger executive officer - što stoji u opisu mog profila i sasvim je jasno da tamo stoji jer nisam imala za napisat ništa pametnije, na primjer popis rođene djece s pripadajućim datumima. 

Tjedan kasnije, ponuđen mi je Asos, što je malo manje nevjerojatno, pogotovo s obzirom na činjenicu da ja, a vjerojatno i neki od vas i definitivno Ana Begić Tahiri trebamo dobit priznanje za izniman doprinos spomenutoj stranici, ali mail je bio dovoljno sličan onom koji mi je poslao Gucci, pa je bilo logično, čak i bez provjere pošiljatelja, da je u pitanju prevara. Tjedan kasnije je bio Saint Laurent, tjedan iza Prada, a svaki od spomenutih mailova je poslan s domene @gmail.com - s iznimkom Asosa koji je došao s Hotmaila, koji ne koristi nitko osim Martine Dalić, a i ona se u međuvremenu vjerojatno modernizirala. I koliko god je očito da je u pitanju scam, znam poprilično punu šaku ljudi koji su na njega nasjeli, barem u prvih nekoliko koraka dok ih nisu tražili da uplate depozit za slanje “besplatnih” proizvoda, a malo je izgledno da neki nisu dostavili i to.

Exhibit D: Jeftini botoks u suterenu  

Zadnja, ali ne najmanje važna priča u kategoriji “zašto su ljudi ponekad izrazito glupi” - jeftine estetske usluge. Nema veze koristite ih ili ne, a jednako je nebitno i što mislite o botoksu, fillerima i ostalim facijalnim radostima. 

Unatrag nekoliko godina, estetske usluge se nude svugdje osim u lokalnoj videoteci i poštanskim uredima - iako ovom drugom možda samo treba dat malo vremena - a mi opet svako toliko imamo potresna svjedočanstva o uništenim tijelima, licima i duševnim stanjima koja gotovo uvijek imaju istu poveznicu: Oštećena osoba je za tretman odabrala “jednu ženu koja jednom mjesečno dolazi iz Srbije i radi botoks u unajmljenom suterenskom stanu.” Ne mislim na neku konkretnu ženu, btw, čula sam za njih barem deset iz cijele regije, a tretmani su, jasno, daleko povoljniji od onih koji se nude u renomiranim poliklinikama koje, osim što imaju stručno osoblje i adekvatne uvjete, imaju i utjerivu pravnu odgovornost ako se putem nešto zakompli…kuje. 

Neke od njih su sigurno stručne, neke od njih sigurno rade s provjerenim materijalima, a neke će svojim klijenticama za vrlo povoljnu cijenu unakazit postojanje i više se nikad neće javit na telefon. Poliklinike se svakodnevno susreću s pričama o povoljnim, loše odrađenim suterenskim popravcima i zahvatima koji se daju popravit, ali zahtijevaju vrijeme i veliki novac, a žene svakodnevno i dalje odlučuju da je pametnije uštedit par stotina eura i dat se u ruke osobi koja je možda stručna, a možda je završila tečaj botoksa na Duolingu. Nekima se “samo” zatvorilo oko ili zamrznula vilica jer su dobile botoks tamo gdje botoks ne ide - ali dobra vijest je da će sve proć za “samo” 4-6 mjeseci - nekima su od Temu fillera puknula usta, a neke su “samo” zaradile infekciju zbog kršenja higijenskih protokola. I naravno, sve se žrtve osjećaju izigrano i prevareno, tko bi znao da će tretman na crno odrađen u suterenu izazvat komplikacije i dodatne troškove? 

Odgovor bi trebao biti - SVATKO. 

Svatko bi trebao znat da će za 20 dolara dobit haljinu koja izgleda točno tako, svatko bi trebao znat da će financijski savjeti “Damira Kedže” sa stranice XIBEKEFOPI.TOP rezultirat gubitkom novca i da će registracija za poklon PEMENANG vjerojatno završit krađom podataka, svatko treba znat da je dopisivanje s velikim brendovima koji se javljaju s @gmail.com očita prevara - i SVATKO i njegova mačka treba znat da je “imam ti ja jednu ženu koja jednom mjesečno putuje iz regije i jeftino radi botoks u suterenu” opasna i glupa ideja. 

Svatko bi trebao, ali svatko tko svejedno nasjedne je najčešće šokiran, potresen i iznenađen.

I naravno da treba imat suosjećanja, “svakom se može dogodit”, ali treba imat i dovoljno zdravog razuma, a njega je ovih dana izgleda manje od ponuda jeftinih tretmana, još jeftinijih vjenčanica i tajnih trikova za brzu zaradu. Kupi sad, razmišljaj kasnije.

“Zašto su ljudi ponekad izrazito glupi?” nije uvreda, nego dobronamjerno pitanje.

A umjesto da u 2025., u vrijeme kad je većina informacija besplatna i lako dostupna, to pitanje postavljamo sve rjeđe, barem jednom tjedno dobivamo izvještaj o novim “žrtvama” koje su gotovo uvijek šokirane, potresene i iznenađene kad glupe odluke rezultiraju jednako glupim posljedicama. 

*Stavovi i mišljenja u ovom tekstu osobni su stavovi autora i ne odražavaju stavove i mišljenja redakcije i uredništva 
 

Posjeti Miss7.24sata.hr