Zašto, unatoč svemu, treba pročitati knjigu #ŠEFICA

Promo/ Instagram
Propast branda Nasty Gal i sudske tužbe protiv Sophije Amoruso, neki su od razloga zašto je knjiga #ŠEFICA trebala biti osuđena na propast. Ali, uvjerila sam se da se iz ove knjige itekako ima što za naučiti
Vidi originalni članak

Kada je izašla na svjetsko tržište, knjiga #GIRLBOSS je 2015. godine izazvala pravu revoluciju. Sophia Amoruso, vlasnica brenda Nasty Gal tada je "iskakala iz paštete", svjetske trendseterice su nosile Nasty Gal odjeću, a Sophia bila na top-listama najuspješnijih mladih žena koje su u kratkom roku zaradile milijune. Sophiju smo mogli vidjeti posvuda, dakako, i u prvim redovima na tjednima mode, a bila je najbolji model svome brandu, utjelovljujući tu vibru seksi opuštene rock/drug/chic cure. Počevši kao eBay trgovina, brend Nasty Gal je brzo postao jedna od najutjecajnijih tvrtki na tom području, no u veljači ove godine suočivši se sa bankrotom, prodan je web-shop lancu Boohoo za 20 milijuna dolara. I tada su na površinu isplivali svi problemi s kojima se tvrtka koja je utjelovila nonšalantni stil kalifornijske cure susretala puno dulje nego smo to mogli vidjeti.

Zanimljivo, Sophia i dalje nesmetano promovira brand koji je napustila 2015. godine, uključujući i knjigu koja govori o uspjehu kompanije koja je propala. Knjigu sam mislila pročitati te davne 2015. godine, ali mi je nekako iskliznula iz fokusa, a sada, kada je prevedena na hrvatski, unatoč tome što sada na potpuno drugačiji način gledam na cijelu tu priču, svejedno sam uzela u ruke #ŠEFICU.

Kada sam počela čitati knjigu, prvih 100 stranica sam pročitala u trenu. One opisuju put jedne društvene odmetnice, djevojke koja se prehranjivala sendvičima iz koša za smeće i sama sebi rezala kosu, koja je napustila školu i radila raznorazne poslove. No, onda se knjiga pretvara u neku vrstu self-help priručnika, a o svoje se savjete iz knjige, kako se pokazalo, sama Sofia spotaknula. Pogledajmo koje je greške u koracima napravila (i što mi svi možemo naučiti iz njezinih pogrešaka):

Greška broj jedan: vođenje svoje milijunske trgovine usporedila je s pravljenjem sendviča. I možda bi cijela priča o uspjehu i dalje išla u dobrom smjeru da Amoruso samoj sebi nije stala na put. Naime, u trenutku kada je brand Nasty Gal bio na vrhuncu slave, i kada su se počeli stvarati dodatni troškovi vezani za marketing i oglašavanje, Sophia se jednostavno okrenula promoviranju same sebe! Zaboravila je i na sendviče, i na cipele, i na fotografije za koje je bila uvjerena da su ključ uspjeha na eBayu. Napustiti brod koji još nije ni počeo tonuti bila je kardinalna greška ove samoprozvane #GIRLBOSS, jer kada je Amoruso vođenje firme prepustila ljudima koje je smatrala kompetentnima za to, sve je krenulo nizbrdo. Ona više nije nadgledala proces proizvodnje, prodaje, oglašavanja... sve ono što je u knjizi opisala kao ključno, sama je to prestala raditi.

Greška broj dva: saznaj sve o svemu. Sophia Amoruso je Nasty Gal započela kao mlada neobrazovana samouka žena. I svi su je investitori zbog toga u početku ismijavali. Bila je jedna od onih ljudi na sastancima koji neprestano ispituju "A što ti to znači?". Doista, kada si šef vlastite firme, u svakom trenutku moraš znati što se događa u toj tvojoj firmi. No, što kada postaneš toliko dosadan sa svojim pitanjima, ili, pak, prestaneš ispitivati što se događa? Zašto ne bismo, umjesto da vrijeme koje uložimo u neprestano ispitivanje o nekom problemu sami probali saznati što se događa i o čemu se priča, putem sveznajućeg Googlea ili neke stručne literature? U poslovnom svijetu ne smijemo biti ovce, nego propitivati što se događa, i otkrivati sve probleme koje našu firmu potencijalno vode u propast.

Greška broj 3: kako se ponašati kada dobiješ otkaz? U knjizi Sophia opisuje loša ponašanja svojih bivših zaposlenika. Doista, tu je nekoliko sasvim pametnih savjeta kako ostati čovjek u poslovnom svijetu iz kojeg si upravo izbačen. Trash talk od strane bilo koga nije poželjan. Ni od poslodavca niti od radnika. "Ne smiješ nagovarati svoje bivše kolege da stanu na tvoju stranu", rekla je žena čiji su radnici živjeli u svakodnevnom strahu od odlaska na posao i čiji rejting na stranici Glassdoor (stranica za ocjenjivanje poslodavaca) je bio 2.7 od 5 zvjezdica! Ona je bila na kraju jedna od onih šefova koji prijete tim radnicima kako se više nikad nigdje neće zaposliti! Sve suprotno od onoga što je u knjizi kao guru ponavljala.

Greška broj 4: Ne vjeruj svima! Odlika dobrog šefa je da ne pokazuje svoje slabosti podređenima, kaže Amoruso i u svojoj knjizi  prepričava događaj s jednom svojom bivšom suradnicom. Povjerila joj se o problemu s kojim se susrela kada je prvi put kupila luksuzni auto, i o tome kako ju sada kolege prezirno gledaju. I naravno da joj mlada suradnica nije dala odgovor koji ju je zadovoljio: "Da se ne razbacuješ tako očito s tom lovom, nitko ništa ne bi rekao!". Sophia je u tom trenutku odlučila više ne komunicirati na intimnijoj razini s ljudima koji su po hijerarhiji ispod nje, ali nije prestala voziti svoj auto. Nitko nije od nje nije očekivao da će prestati voziti tu svoju pilu, ali način na koji se opravdavala je bio sve samo ne ljubazan. Dodala bih, ne vjerujem svakome, ali u poslovnoj komunikaciji je ključ zadržati zdravi odnos sa suradnicima i bivšim suradnicima. O njima ne govoriti kao o lijenčinama, neradnicima ili ljudima koji nisu sposobni raditi ikakav posao, te baš nikako bivše kolege prozivati na sastancima odbora.

Što je najviše zasmetalo javnost? Sophia je postala vođa suvremenog feminističkog pokreta. Izgledom i ponašanjem te cool cure kojoj ništa ne može stati na put, poticala je brojne mlade žene da budu svoji šefovi. Ali, ne i da postanu samo lica koja stoje pred svojim uspjehom. Ona je upala u zamku showbusinessa, davajući intervjue i naslikavajući se, a umjesto toga je kao prava #šefica trebala stati iza cijelog svog poslovnog imperija koji se počeo urušavati. No, u javnost su procurile vijesti da su je dvije zaposlenice tužile jer ih je otpustila netom prije nego su zatražile porodiljni dopust. Cijela fama o girl power pokretu pala je u vodu. Ishod tih optužbi se nikad nije saznao, i na kraju nije bitno jesu li se ti scenariji stvarno dogodili, no uspjehu bivše #GIRLBOSS svakako nisu pomogli.

Gdje je danas Sophia? Na čelu je svog malog tima, i dalje radi na brandu Girlboss, a u međuvremenu se i zaljubila. Priznaje da je pogriješila, da se možda previše uživjela u ulogu celebrityja, a zaboravila na obaveze koje je trebala obavljati jedna izvršna direktorica. Kakav zaključak dati priči o uspjehu? Sophia je definitivno bila vrlo mlada i poslovno nezrela za vođenje jedne velike korporacije, no sada u svojim tridesetima ne odustaje i svjesna je svojih pogrešaka. Zna kako se ponašala prema zaposlenicima, svjesna je da je zanemarivala svoj brand, ali isto tako vjeruje da će opet voditi neku uspješnu firmu. Savjet za sve mlade poslovne žene? I pad je dio uspjeha. Na kraju, na vlastitim greškama se uči, a i svjedoci smo "dizanja iz pepela" brojnih poslovnih ljudi. Jer i neuspjeh je dio priče o - uspjehu. Dakle, nadam se da je Sophia naučila svoju lekciju i da nova faza #šefice tek počinje...

miss7 retro: Jesi li već poslala razglednicu ovog ljeta?

 

 

 

Posjeti Miss7.24sata.hr