Slatki grijeh: Zašto nas je sram reći da volimo sretne filmove?
Kada se govori o Hollywoodu, a želi se izbjeći njegovo ime, tada se koristi izraz Tvornica snova. Na bilo kojem televizijskom kvizu svaki bi natjecatelj znao odgovoriti na pitanje: Kako se zove tvornica snova? što bi odgovorili na pitanje: Kakve snove proizvodi ta tvornica? Rekli bi, vjerojatno, da se radi o snovima o boljem životu, uzbudljivijem životu, uspjehu, bogatstvu, ljubavi i sličnim stvarima koje svaki normalan čovjek priželjkuje. Drugim riječima, snovima o svemu što ljude može učiniti sretnijima. Snovima o sreći. Hollywood je tvornica snova o sreći. To je njegov osnovni proizvod namijenjem ljudima, tržištu koje iz minute u minutu raste sa svakim novorođenim sretnikom ili nesretnikom.
Je li Hollywood jedina tvornica snova o sreći?
Što je s nezavisnim filmom, art filmom, festivalskim filmovima ili malim kinematografijama koje se ne mogu nadmetati s Hollywoodom u proizvodnji filmova o sreći? One pokušavaju osvojiti pažnju publike filmovima o nesreći, porazu, dosadi, besmislu, teškim socijalnim, političkim, povijesnim i psihičkim problemima. Ti filmovi i njihove kinematografije ponose se uspjesima po festivalima, nagradama, ugledom ili, ako su sretni, Oskarom za najbolji strani film koji se dodjeluje nakon što se glavni Oskari podijele američkim filmovima. U kojima također, gle čuda, ne mora uvijek sve završiti sretno. Rhett Butler na kraju filma "Zameo ih vjetar" ostavlja Scarlett O'Haru. Nema happy enda. Nema ga ni u Ciminovom "Lovcu na jelene", Scorseseovim "Pokojnima", Eastwoodovoj "Djevojci od milijun dolara", Scottovom "Gladijatoru", Cameronovom "Titaniku", Minghellinom "Engleskom pacijentu", Gibsonovom "Hrabrom srcu", Formanovom "Letu iznad kukavičjeg gnijezda" i "Amadeusu", Coppolinom "Kumu" i "Kumu 2", sve dobitnicima Oskara za najbolji nesretni film. Nagrade i nesreće idu zajedno. Oskari, Palme, Lavovi, Školjke, Medvjedi i Arene zaobilaze sretne filmove kao da se stide biti u njihovom društvu ili počastiti ih slavom pobjednika. Čast je nagraditi nesretnika, sramota počastiti sretnika.
Film nam možda može pomoći da shvatimo koliko smo sretni
No, najbolji filmovi o sreći nisu oni koji se bave onim što junaci žele već onime što imaju, ali toga nisu svjesni. Sretni su, samo što to ne znaju, već očajavaju uvjereni da su nesretni. U mračnoj filmnoarovskoj romantičnoj božićnoj i novogodišnjoj komediji "Apartman" Billyja Wildera, Shirley MacLaine nesretna je ljubavnica svoga šefa i čeka da se on razvede i oženi njome, što njemu nije ni na kraj pameti. Stjecajem okolnosti ona vrijeme provodi sa simpatičnim oportunistom Jackom Lemmonom koji njezinom šefu daje ključ svog apartmana kako bi se s njom imao gdje tajno sastajati. Shirley MacLaine je cijelo vrijeme zaljubljena i nesretna jer nije voljena. Sve dok na kraju, u novogodišnjoj noći, u jednom od najljepših krupnih planova u povijesti filma, ne shvati da je voljena, zaljubljena i sretna, ali ne sa šefom već s Jackom Lemmonom kojega svaki dan gleda na poslu u liftu gdje radi kao lift-djevojka. Sve je to imala i na početku Wilderovog remek-djela, samo što to nije znala. Možda film ne može gledatelje učiniti sretnima, ali im može pomoći da shvate da su sretni, samo što to nisu znali. Najveća je sreća saznati da ti sreća ne treba jer si, u stvari, već sretan. O tome govori najbolji film o sreći ikad snimljen, "Divan život" Franka Capre. Glavni junak, kojega glumi James Stewart, sanja da jednoga dana ode iz svog gradića u veliki svijet. Nije mu lako, nije bogat, vezan je obavezama uz ljude koji ovise o njemu.
Tekst je preuzet iz Budi.IN Chica uz koji na dar dobivate srebrni Argentum privjesak. Potražite nas na kioscima.