Prednosti i mane prirodne kozmetike

Thinkstock / Spencer Davies
Popularnost prirodne kozmetike je u porastu posljednjih nekoliko godina. Dovoljno je otići na neki kozmetički forum, blog ili pak drogeriju i obasut će vas nazivi kao što su 'prirodno', 'bio' i 'organsko'. Sve smo svjesniji sastojaka koji se koriste u kozmetici, a u kojem smjeru će se taj trend razvijati, otkrili su nam Lucija Josipović, PR brenda Avon, Virginie Couffon iz Chanela i Anto Kaurin, voditelj proizvodnje prirodne kozmetike Ulola.
Vidi originalni članak

Prije desetak godina na pojam prirodne kozmetike većina žena je odmahivala rukom, asocirajući je uz maske koje radimo kod kuće od banane viška ili pak skupe proizvode koji se kupuju u specijaliziranim trgovinama. Međutim, proteklih godina je na mala vrata ušetao trend prirodnog u kozmetici. Nije bilo velikog 'booma' kao kada je riječ o konvencionalnoj kozmetici u kojoj trendi sastojak dominira i po nekoliko godina, nego se svijest o prirodnom širila usmenom predajom, a kasnije i društvenim mrežama. Prirodnih brendova je sve više, a Lucija Josipović iz Avona kaže kako su se potrošači itekako promijenili:

"Kod Avonovih korisnika sve se više podiže svijest o sastojcima i što to zapravo ima u kozmetičkim proizvodima. Ispituju o olovu u ruževima, o konzervansima... Vjerujem da veliku ulogu u tome imaju i društvene mreže, internet, brza komunikacija putem koje su danas korisnici puno brže i detaljnije informirani i tako saznaju detalje o pojedinim štetnim sastojcima ili pak prednostima jednog prema drugom", ističe.

Da su potrošači sve zahtjevniji, slaže se i Anto Kaurin, voditelj proizvodnje hrvatskog prirodnog brenda Ulola. Kaže da su ljudi toliko izloženi negativnim utjecajima iz okoliša, da se trude vratiti prirodi što je više moguće. To je vidljivo u trendovima u prehrani, ali i kozmetici.

"Upravo se zbog toga filozofija Ulole, kao i nekih drugih proizvođača prirodne kozmetike, temelji na prirodnoj njezi kože, najvećem čovjekovom organu koji u prvih 7 minuta upija sve naneseno. Prednosti prirodne kozmetike su nanošenje na kožu proizvoda proizvedenih iz osnovnih prirodnih sastojaka koji ne sadrže parabene, umjetne boje, mirise i konzervanse, certificiranih od strane mjerodavnih institucija,proizvoda koji nisu testirani na životinjama i koji su proizvedeni  po načelima održivog razvoja u Hrvatskoj. Prirodna kozmetika, zato što nema umjetnih konzervansa, uvijek je svježe proizvedena", kaže Anto.

Iako je prirodna kozmetika ponekad skuplja zbog cijene sastojaka, Anto napominje i da je potražnja za prirodnom kozmetikom na svjetskoj razini porasla za čak 30%, što je izrazito mnogo, posebno uzmemo li u obzir da prirodni brendovi drže tek 10% tržišta. Iako se kriza još uvijek osjeti, ljudi su spremni izdvojiti novac za kvalitetnu kozmetiku po tradicionalnoj recepturi kakva je Ulola.

Istraživanje je majka kozmetike

Iako se mnogi trude banalizirati kozmetiku kao nešto površno i manje bitno, činjenica je da se radi o jednoj od najvećih svjetskih industrija, ali i o jednom od glavnih pokretača istraživanja kada je njega kože u pitanju te pokretača razvoja u manje razvijenim zemljama. Konvencionalni i farmaceutski brendovi, baš kao i prirodni imaju svoje laboratorije u kojima se radi na razvoju novih formula, dok se 'fair trade' sastojci nerijetko uzgajaju na plantažama diljem svijeta.

"Naši proizvodi svoju učinkovitost zahvaljuju prirodi i znanosti. Usprkos trendovima, Chanel nema namjeru postati organski brend. U svojim formulama koristimo prirodne, ali i sintetičke sastojke koji su odabrani zbog visoke učinkovitosti", kaže Virginie Couffon iz Chanela, a takav spoj dvaju struja u kozmetičkoj industriji njeguju i u Avonu:

"Avon u svojem znanstveno-istraživačkom laboratoriju osigurava vrhunsku kvalitetu svih proizvoda, kako "normalnih" tako i onih koji sadrže prirodne sastojke. Naši visokokvalificirani znanstvenici su stručnjaci u svim potrebnim disciplinama, od farmakologije i toksikologije do kemije, stanične biologije i mikrobiologije. Svaki sastojak prolazi detaljnu analizu prije nego i razmotrimo njegovu upotrebu u našim kozmetičkim proizvodima (jednako važna je i činjenica da naši znanstvenici redovno provjeravaju i sve nove informacije relevantne za sigurnost upotrebe naših postojećih sastojaka). Naši ruževi npr. uopće ne sadrže olovo, iako ima poznatih brendova koji nikako da se riješe tog kancerogenog sastojka", otkrila nam je Lucija.

Društvene mreže - carstvo prirodne kozmetike?

I dok je većina konvencionalne kozmetike poznata potrošačima, prirodna se još uvijek nastoji etablirati na tržištu. Kako se nerijetko radi o manjim kompanijama čiji se reklamni budžeti ne mogu mjeriti s onima velikih kozmetičkih kuća, ljubitelji kozmetike često su osuđeni na to da sami otkrivaju brendove, a to nije ni malo bezazleno. Naime, u zadnje vrijeme događa se veliki trend prodavanja prirodne kozmetike na internetu i putem društvenih mreža. Iako se neki kunu u učinkovitost i prirodnost tih proizvoda, činjenica je da se mnogi od njih ne rade u sterilnim i kontroliranim uvjetima, nego na radnim plohama kuhinja, dok je pravo porijeklo sastojaka poznato samo proizvođaču.

Osim toga, popularnost prirodne kozmetike dovodi i do pojave sve više brendova koji se deklariraju kao takvi, iako njihov sastav nije odgovarajući. Dok konvencionalna kozmetika ima pomalo ustaljenu podjelu na niži, srednji, viši i farmaceutski rang od kojih svaki ima svoje karakteristike, prirodna kozmetika se još uvijek 'traži'.

"Najvažniji aspekt u samom procesu proizvodnje, a i u konačnoj kvaliteti, izgledu i namjeni kozmetičkog proizvoda je porijeklo sirovina. Kvalitetna, provjerena i certificirana sirovina u konačnici jamči i dobar proizvod", otvoreno kaže Anto i dodaje:

"Nazivi kao 'bio', 'prirodno' i 'organski' često zbunjuju kupce, a ti nazivi upravo dolaze od porijekla sirovina. Naime, organski ili ekološki sastojci su oni koji su proizvedeni ili uzgojeni  bez upotrebe mineralnih gnojiva, genetski modificiranog sjemena, bez pesticida i drugih kemijskih preparata i za to imaju certifikat. Pojam "prirodno" nije jasno definiran i bez obzira na nedostatak definicije, prirodnom kozmetikom se smatra ona koja ispunjava sve prethodne uvjete te u u svom sastavu ne sadrži sintetske mirise, konzervanse, boje, silikone, parafine, mineralna ulja i ostale petrolate, ali nije nužno da svi sastojci imaju eko certifikat. Naime, eko certifikat sastojka značajno povisuje cijenu te ga neki proizvođači, i bez obzira na kvalitetu sastojka ne mogu nabaviti."

Anto kaže kako je trenutno najpopularniji certifikat u Europi NaTrue certifikat, koji odnedavno izdaje i jedna hrvatska tvrtka što uvelike smanjuje troškove certificiranja. Međutim, to ne znači da je pokrenuti kozmetičku kompaniju lako ili jednostavno – papirologija u Hrvatskoj je još uvijek opširna, a kriteriji strogi, stoga je dobivanje dozvole za bavljenje kozmetikom težak i zahtjevan proces.

Opasnosti skrivene u lijepom pakiranju

Upravo zbog birokracije, mnogi odustaju te svoju kozmetiku prodaju putem društvenih mreža, bez potrebnih certifikata, dozvola, pa čak i one sanitarne koja jamči da se proizvod radi u prihvatljivim uvjetima. Čak i ako sve to maknemo na stranu, Anto kaže da ostaje još jedan veliki upitnik – je li kozmetika i zdravstveno ispravna?

"Kupnjom i korištenjem takvog proizvoda dovodite svoje zdravlje u pitanje. Prednost domaćih proizvođača prirodne kozmetike među kojima je Ulola je ta da smo uvijek dostupni za savjet, kupac vrlo lako može doći do osobnog kontakta s osobama koje stoje iza samih proizvoda te i do potrebne dokumentacije, dok se kod stranih brendova, a pogotovo brendova koji nas preplavljuju putem Facebooka ta mogućnost gubi. Ne  biste vjerovali koliko često imamo upite, bilo telefonske bilo preko weba ili Facebooka o Ulolinim proizvodima, načinu proizvodnje, sastojcima itd. na koje odgovaramo  u roku od 24 sata", kaže naš sugovornik.

Dodaje da prema zakonu EU, svaki proizvod mora imati na deklaraciji sastav prema INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) i to po redom prema količinskom udjelu u proizvodu.

"Nadalje, vrlo je važno i gdje kupujete. Naime, ozbiljni trgovački lanci, drogerije i ljekarne nikada neće sebi dopustiti prodaju neprovjerenih proizvoda i proizvoda bez certifikata", napominje.

Iako mnogi misle da je prirodno, automatski i dobro, prirodni sastojci ne moraju odgovarati svima. Baš kao što konvencionalna kozmetika može izazvati neželjenu reakciju, tako može i prirodna.

"Općenito gledajući, rijetko se dogode alergijske reakcije na biljne sastojke nekog kozmetičkog proizvoda, no činjenica je da postoje osobe s iznimno osjetljivom kožom lica koje najprije odabranu kremu ili neki drugi kozmetički proizvod trebaju isprobati na koži unutarnjeg dijela podlaktice tijekom tri dana prije nego što ga prvi put nanesu na lice. S obzirom da su kozmetički proizvodi prirodnog podrijetla u potpunosti lišeni svih aditiva, posebno treba paziti na higijenu prilikom upotrebe", kaže Anto dodajući kako se u proizvodnji koriste biljna bazna ulja i biljni voskovi koji su bogati vitaminima i mineralima, a po strukturi su slični sebumu pa ih koža odlično prihvaća.

Što odabrati?

Bez obzira koliko se trudimo oduprijeti trendovima, oni su oko nas i gotovo ih je nemoguće izbjeći. Prirodna kozmetika nije prisutna od jučer, ona je, povijesno gledano, preteča svih drugih vrsta krema, šminke i losiona koje tako volimo.

"Potpuno prirodna kozmetika svakako je plus na tržištu, jer korisniku trebamo dati izbor. Smatram da jedno drugom nismo konkurencija, jer žena se odluči za kremu ili make up koji zapravo odgovara baš njoj osobno te za brend kojem vjeruje jer zna da joj se nudi samo vrhunska kvaliteta. Prirodni će proizvodi pronaći svoje korisnike, ali i tradicionalna kozmetika nudi korisniku sve potrebno uz savršenu sigurnost, uz najoptimalniji omjer cijene i kvalitete", objašnjava Lucija naglašavajući i 127 godina dugu tradiciju Avona koji obuhvaća i liniju kozmetike na prirodnoj bazi.

S njom se slaže i Virginie iz Chanela koja vjeruje da rad na spajanju najboljeg od prirode s konvencionalnim sastojcima daje najbolje rezultate, posebno kada se kombinira sa stalnim istraživanjima:

"Naš prvi i glavni cilj je ponuditi kozmetiku koja kombinira učinkovitost, maskimalnu toleranciju i kvalitetu bez obzira na porijeklo aktivnih sastojaka, bili oni sintetički ili prirodni", kaže Virginie.

Prirodna kozmetika se, jednako kao i konvencionalna, bazira na znanosti. Koliko god nam se činila jednostavnom, jednako je zahtjevna za izradu, ako želimo dobiti proizvod koji jamči dobre rezultate. Kako bi bili sigurni da vam neće naštetiti, kupujte od proizvođača s certifikatima i svim potrebnim dozvolama jer može biti jednako opasna za vašu kožu kao i konvencionalna ako ne znate što kupujete.

U moru negativnih trendova današnjice, prirodna kozmetika predstavlja pozitivnu pojavu. Čak i ako je ne volite ili ne koristite, morate priznati da nam barem nudi mogućnost izbora, a to je uvijek dobra stvar.

Više slika pogledajte u galeriji...

Više o prirodnoj kozmetici saznajte na portalu Zdrava Krava.

Posjeti Miss7.24sata.hr