Ovo je 10 najboljih filmova svih vremena prema odabiru slavne redateljske braće Coen
- Joel i Ethan Coen, poznati i kao braća Coen, američki su filmski redatelji, scenaristi i producenti koji su tijekom više od 20 godina napisali i režirali brojne kultne filmove
- Od urnebesnih komedija ('Tko je ovdje lud?, 'Arizona Junior') preko film noira ('Nema zemlje za starce', 'Fargo'), braća Coen dobitnici su svih važnih filmskih nagrada
- Najistaknutiji bratski duo filmskog stvaralaštva pronašao je utjecaj u ovim sjajnim filmovima koji sežu od Kurosawe do Novog Hollywooda
Odgoj Joela i Ethana Coena u Minnesoti mogao bi biti u suprotnosti njihovom eklekticizmu, pošto su ih odgojili svjetovni, akademski roditelji. Naime, njihova majka je povjesničarka umjetnosti, a njihov otac profesor ekonomije rođen u Americi, a odgojen u Londonu.
Dok su židovski etos sa srednjeg zapada i strepnja prema autsajderu iz njihova djetinjstva prikazani u nekoliko njihovih filmova, dvojac je izvukao više inspiracije iz kadra poslijeratnih filmaša u rasponu od miljenika filmske škole poput Akire Kurosawe do novoholivudskih redatelja koji su kronološki odgovarali njihovu filmskom obrazovanju.
Tematski raspon braće Coen i delikatan ples između mikro i makro povijesnog fokusa pomogli su u stvaranju kataloga filmova koji ispituju vrijeme i mjesto jednako kao i karakter. Ironično, njihov popis omiljenih filmova, premda fluidan tijekom godina, uglavnom uključuje filmove koji su kritičniji prema svojim nepromjenjivo kockastim glavnim likovima od Coenovih vlastitih simpatičnih, premda manjkavih ikona, poput Jeffa Lebowskog i Marge Gunderson.
Koliko god zaplet bio ozbiljan, braća Coen snimaju zabavne filmove, premda su jednako svjesni povijesnog utjecaja koji osvjetljava motivaciju njihovih likova. Svaki lik u filmu braće Coen je karikatura, tako da trošimo puno energije smijući se njihovom pažljivo koreografiranom slapsticku kao i mnogim intelektualnim stvarima u njihovim filmovima.
Donosimo popis filmova koji su pomogli u stvaranju djela braće Coen i mjesto u njihovim vlastitim filmovima gdje se može vidjeti njihov DNK.
10. 'Odvratnost'
Coenovi su naveli značajan utjecaj filmova Romana Polanskog, a premda se njihovi filmovi razlikuju od Polanskog, u oba se nalaze cinični glavni likovi poput Carol Ledoux, koju glumi Catherine Deneuve. Nezadovoljstvo belgijske manikerke u filmu 'Odvratnost' miriše na Birdy, pametnu, ali zbunjenu pijanisticu tinejdžericu Scarlet Johannson u filmu braće Coen 'Čovjek kojeg nije bilo'. Film je nastao tijekom rane karijere Polanskog dok je živio u Engleskoj, prije nego što ga je apsorbirao Novi Hollywood kada je tri godine kasnije snimio 'Rosemarynu bebu'.
Polanski je surađivao s francuskim scenaristom Gérardom Brachom kako bi osmislio psihološke trilere koji su pomogli postaviti temelje za oštrinu tona sljedećih 15 godina filmova. Bila je to je jedna od glavnih uloga na vrhuncu slave Catherine Denevue, femme fatale u 1960-ima.
Bez obzira na to koliko su razumni njihovi scenariji, Coenovi nikada ne skreću daleko od teme ljubavi i njezinih neugodnih prethodnika, a kosti ovog remek-djela Polanskog mogu se pronaći u burnoj vezi u filmu 'Arizona Junior' i slatki brak Llewelyna i Carle Jean u 'Nema zemlje za starce'. Ima nježnosti čak i u njihovim najmračnijim filmovima.
9. 'Il bidone' ('Probisvijet')
Prevaranti i probisvijeti oduvijek su zanimali Coenove kao glavne likove kako bi potkopali ozbiljnost svojih tema dok istovremeno uzdižu kontekst. Životna snaga ove dualnosti ima izravan utjecaj na još jedan od njihovih omiljenih filmova, 'Il bidone', manje poznat Fellinijev film. Coenovi se na sličan način rugaju perifernim likovima koji su samo prepreka ambicioznim prevarantima poput Ulyssesa Everetta McGilla (Georgea Clooneya) u filmu 'Tko je ovdje lud'. Coenovi kroz svoje likove stvaraju emociju koja graniči između sažaljenja i poštovanja i vjerojatno izvlače puno više utjecaja iz Fellinijevih filmova nego što se na prvi pogled pretpostavlja.
8. 'Između neba i pakla'
Film Akire Kurosawe iz 1963. je kriminalistička drama, a redatelj ponovno koristi glumca Toshira Mifunea, samo ovaj put kao direktora obuće po imenu Kingo Gondo koji biva uvučen u zavjeru otmice. Kurosawin film prenio je neke načine zapelta na 'Ave, Cezare!', na više komičan način u filmu braće Coen. Oba filma koriste anegdotski pristup većim filozofskim nedoumicama...
7. 'Prodavač'
Iznenađujuće, s obzirom na nedostatak dokumentaraca u svom opusu, Coenovi smatraju film 'Prodavač' braće Maysles jednim od najboljih. Neke od kostiju dokumentarca mogu se pronaći u filmovima 'Mr. Hulahoop' i 'Čovjek kojeg nije bilo', koji koriste pokvarene prodavače kao komičnu tehniku. Poput mnogih filmova braće Coen, 'Prodavač' je presjek američke kulture, a Coenovi su često iskopavali takve likove koji brzo govore, koristeći glumce koji se ponavljaju (poput Jona Polita) da im daju glas. Film braće Maysles fokusirao se na nesretnog trgovca Biblijom, koji bi lako mogao biti satiriziran u filmu braće Coen.
6. 'Lovci na miraz'
Mike Nichols bio je redatelj po duhu mnogo bliži Coenovima, a Nicholsov film 'Lovci na miraz' iz 1975. očito je izravno utjecao na njihovu karijeru. Gotovo uvijek postoji loše osmišljen zločin u osnovi zavjere kod braće Coen, a Nicholsov film postavio je Warrena Beattyja i Jacka Nicholsona kao likove prevaranata koji su lako mogli nastaniti svemir braće Coen. Jedan takav lik je Jerry u 'Fargu'.
5. 'Stanar'
Još jedan film Romana Polanskog koji je pri vrhu popisa favorita Coenovih je 'Stanar', za koji braća Coen smatraju da je jedan od najsmješnijih filmova ikada snimljenih, čak i ako to nije nužno bila prva namjera Polanskog. Joel Coen je rekao: „Uvijek smo bili veliki obožavatelji Polanskog, a ovo je jedan od njegovih najboljih filmova. On je sjajan majstor i pripovjedač, a ima i sjajan smisao za humor. Vrlo je koristan, a to je nešto što ne viđate tako često. Zato što je 'Stanar' smiješan film. U to su vrijeme svi mislili da je samo jeziv - mnogo su ga pogrešno shvatili.“
4. 'The Bad News Bears'
Kultni sportski (riječ je o bejzbolu) film o odrastanju Michaela Ritchieja, 'The Bad News Bears', mogao bi se činiti malo 'previše nepoznatim' da bi stekao veliki utjecaj na braću Coen. Nakon detaljnijeg pregleda, film nosi mnoge jednake tonske oznake Coenovih filmova. Sjajna izvedba Tatum O'Neal kao bacačke senzacije, Amande Wurlitzer, podsjeća na Mattie Ross iz filma braće Coen 'Čovjek zvan Hrabrost' - oboje su likovi čija je mudrost nadmašila njihovo iskustvo. Walter Matthau tip je holivudskog komičnog glumca stare garde kojeg su Coenovi favorizirali, a također je ubacio i neke temelje u Coenovu verziju Roostera Cogburna, majstora nezrelijeg od njegovih učenika.
3. 'Čuvar brata svoga'
Dokumentarac je jednako utjecao na filmove braće Coen kao i bilo koji drugi žanr, pri čemu su oba brata navela 'Čuvar brata svoga' kao glavni utjecaj. Dok je film datirao nakon 'Blood Simple', debitantskog filma braće Coen o ubojstvu, može se vidjeti njegova nasljednost u 'Fargu', filmu koji su braća Coen snimila samo nekoliko godina nakon izlaska filma 'Čuvar brata svoga'. Bezosjećajna ubojstva u oba filma nekako su usporedna s radnjama, koje se fokusiraju na rezultirajuće reakcije i način na koji razotkrivaju karakteristike ljudi koji se pojavljuju u ovim filmova, više nego pozivajući na rasvjetljavanje zločina.
2. 'Kineska četvrt'
Teško je odmah povući korelaciju između 'Kineske četvrti' i 'Velikog Lebowskog', ali postoje li dva filma koja u kojima se više prikazuje L.A.? Stavljajući po strani 'važnost' njihovih subjekata, nisu li sada već nepostojeći Hollywood Star Lanes iz 'Velikog Lebowskog' jednako važni za suvremenu filmsku viziju Los Angelesa kao svjetlucavi Echo Park Lake iz 'Kineske četvrti' Polanskog? Čini se da je sposobnost poljskog redatelja da snimi film o osobnostima i načinu na koji one mogu utjecati na povijest njegov najveći utjecaj na Coenove.
1. 'Dr. Strangelove'
Možemo samo poželjeti da se karijera Petera Sellersa nekako poklapala s karijerom braće Coen, jer bi se savršeno uklopio u njihovu uobičajenu postavu likova. Svaki glavni lik u filmu braće Coen ima neku egzistencijalnu tugu koju dvojac na neki način iskorištava za komediju. Što su napušteniji, to se njihova potištenost više koristi za pojačavanje brižno brutalnog osjećaja Coenovih za komediju.
Nije ni čudo što je 'Dr. Strangelove' Stanleyja Kubricka, satiro-tragična komedija o nuklearnom holokaustu iz Hladnog rata na popisu favorita braće Coen, budući da su se njih dvoje (kao i ostatak zemlje) stiskali ispod stolova tijekom Kubanske raketne krize 1962. godine. Film Stanleyja Kubricka ismijavao je najveću svjetsku egzistencijalnu prijetnju, koristeći nevjerojatnu sposobnost filma da subvertira na način na koji su Coenovi odjekivali kroz svoju vlastitu legendarnu karijeru.