Mladi hrvatski dizajneri osmislili su novi izgled džezve - jako je daleko od onog lončića s dugom ručkom

Pr/prettycactus Dizajn moderne džezve studentice Sladoljev - Jolić Brune
Vidi originalni članak
  • Studenti prve i druge godine Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu napravit će idejno rješenje za modernu džezvu
  • U izboru za najbolju modernu džezvu stručnjaci će među radovima studenata dizajna odabrati finaliste, a zatim će glasati i javnost
  • Nakon proglašenja pobjednika, prema njegovom idejnom rješenju proizvest će se nova, moderna džezva

Ponukani željom da tradiciji uživanja u svježe mljevenoj i na starinski način kuhanoj kavi, koju mnogi nazivaju i turskom kavom, doda dozu modernog dizajna, Barcaffè je polovicom prošle godine studentima Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu dao u zadatak da osmisle novu i modernu džezvu. Novi i moderan dizajn bi tako trebao, u ovaj mnogima omiljen ritual, unijeti još malo užitka i ljepote.

Kratka povijest džezve 

Zlatna džezva se počela proizvoditi 1972. godine, kao prvi proizvod bosanskohercegovačke tvrtke Vispak. Svoj veliki proboj na veće strano tržište ostvarila je sredinom 2013. godine kada se našla u ponudi američkog trgovačkog lanca Walmart, a početkom 2014. godine postala je dostupna i na najvećoj online trgovini Amazon.com.

Upravo je zlatna džezva jedan od najprepoznatljivijih balkanskih brendova koja se izvozi u 28 zemalja svijeta, najviše u Sjedinjene Američke Države, a potom u Švedsku, Sloveniju i Hrvatsku. Najveća džezva na svijetu je izrađena 2004. godine i predstavljena je na otvaranju obnovljenog Starog mosta u Mostaru. Ova džezva može proizvesti 630 litara kave ili 8000 šalica, za što je potrebno 63 kg pržene kave, a zahvaljujući tome ušla je i u Guinnessovu knjigu rekorda.

I javnost će moći glasati za najbolju modernu džezvu

Četrdesetoro je studenata pod budnim okom mentora Ivane Fabrio, Nine Bačun, Andree Hercog, Mladena Orešića i Nike Pavlinek tijekom semestra istraživalo podrijetlo, tehnologiju izrade i povijest uporabi džezve, te osmislilo suvremenu interpretaciju ovog popularnog i neizostavnog predmeta svakoga kućanstva.

Tako su mentori među radovima više od 40 studenata odabrali 20 najboljih, a sada će žiri u sastavu Tihane Tarabe, nagrađivana produkt dizajnerice i članice uspješnog dizajn studija Grupa, Sanje Bencetić, izvanredne profesorice na kolegijima Industrijski dizajn, Metodologija dizajna, Ergonomija i Inkluzivni dizajn, te Kreša Marina, direktora razvoja Barcaffèa, odabrati finaliste.

Finalisti će se potom predstaviti javnosti putem Internet stranice Velika scena – a glasovi publike primat će se unutar perioda od mjesec dana. 

Ovo su neki od primjera - kako ti se sviđaju?

“Zadatak je bio dizajn malog uporabnog predmeta tzv. džezve koja pretpostavlja kontekst u ritualu ispijanja kave, vodeći računa o značenju predmeta za pojedinca, o tomu je li on za osobnu ili zajedničku uporabu, u privatnom ili javnom miljeu. Studenti su trebali osmisliti i nove vrijednosti u funkcionalnom, dekorativnom i emotivnom smislu imajući na umu sam ritual dok istodobno poštuju
materijal, raspoloživu tehnologiju i iskustvo korisnika” rekla je Ivana Fabrio.

O tomu kako su mentori vodili studente od ideje do nacrta konkretnih uporabnih predmeta ispričala je Nina Bačun objasnivši da dizajnerski rad ima svoje uporište u praksi, te da proces dizajniranja počinje s analizom konteksta vezanog uz konkretni zadatak, istraživanjem povijesnih, kulturoloških, gospodarskih i tehnoloških okolnosti koje utječu na razvoj ne samo proizvoda već i ljudskog iskustva vezanog za spravljanje i ispijanje kave. „U tu su analizu uključena i osjetila, odnosno osjetilni doživljaj koji su studenti dokumentirali kroz asocijacije i njihov vizualni prikaz“ kaže nam Bačun.

 

Posjeti Miss7.24sata.hr