Maja Posavec u novom projektu spaja kazalište i glazbu, bajke i prekide ljubavnih odnosa
- U našoj rubrici '15 minuta sa...' razgovaramo s uspješnim, zanimljivim i inspirativnim ženama
- Naša nova sugovornica je Maja Posavec, kazališna, filmska i televizijska glumica i glazbenica koja ovih dana radi na novom projektu - POMA 'Leaving a lover', koji će svoju premijeru imati u Močvari 19. prosinca
- U razgovoru za miss7, Maja je otkrila više detalja o projektu i o svom autorskom aliasu POMA kojim objedinjuje svoju glazbenu i kazališnu praksu
Maju Posavec sam, vrlo vjerojatno kao i većina javnosti, još davnih dana primijetila kao iznimno talentiranu pjevačicu grupe Detour. Još od prvog mi je susreta s njezinim glasom bilo jasno da je njezin jedan od onih vokala koji će mi baš uvijek pasati, pa sam nastavila pratiti njezin rad i kada je odlučila zaploviti solo vodama, a koliko god sam je voljela slušati, susret s njezinim programom 'Večer s Cohenom' u svakom je pogledu bio nadmašio sva moja očekivanja. Njezina interpretacija Cohenovih pjesama zvuči toliko dobro da neću ni pokušavati pronaći riječi kojima bih ju opisala, već ću samo preporučiti svakome da ode i uživo doživi to iskustvo koje kao da nije s ovog svijeta.
Unatoč tome što joj Cohen toliko dobro leži i što svaka njegova pjesma zvuči kao da je pisana za nju, ništa manje dojmljivi nisu ni ostali Majini angažmani, a zbog čega me zaintrigirala najava njezinog novog projekta - POMA 'Leaving a lover'. Za one koji ne znaju, POMA je autorski alias Maje Posavec kojim objedinjuje glazbenu i kazališnu praksu, a u ovom novom transformacije junakinja iz bajki povezuju se s pjesmama o kraju ljubavnih odnosa.
'Leaving a lover' će se naći na istoimenom albumu naredne godine, a Maju smo više pitali više o konceptu i inspiraciji?
Pod imenom POMA razmišljam o predstavama s autorskom glazbom ili o glazbi koja prati određenu temu. Prvi takav projekt bila je predstava 'Poma oma ma', koja se bavila ženskom komunikacijom kroz povijest, a povezuje generacije žena iz moje okoline i njihove životne trenutke uhvaćene u nekoj napisanoj ili izgovorenoj poruci. 'Leaving a lover' je nastavak te ideje, s drugim pjesmama i drulčijom temom. Osim bajki inspiriralo me jedno prekrasno jesenje jutro. Naime, radi se o ženi koja ostavlja svog ljubavnika i na neki način nada se da bi joj jesen, odnosno njena energija otpuštanja, u tome mogla pomoći.
Osim mene na sceni će mi se pridružiti i bend, Ivan Kapec na gitari, Jurica Štelma na kontrabasu, Borko Rupena na bubnjevima, Mario Bočić na saksofonu, a prvi je puta s nama i Hrvoje Galler na klavijaturama. Ivan Kapec je pisao aranžmane i dio je gotovo svake faze ovog projekta. Od aranžmana do teksta za knjižicu. Bez suradnika koji vjeruje u projekt gotovo je besmisleno ulaziti u ovakav proces.
Najava kaže da projekt povezuje transformacije junakinja iz bajki s pjesmama o kraju ljubavnih odnosa - koje su bajke u pitanju i jesu li pjesme koje ih prate autorske ili coveri već postojećih pjesama?
Ne oslanjam se isključivo na određenu bajku, već tražim sličnosti između više bajki i zajedničko značenje nekog motiva. Transformacije u bajkama su ključne, ali mene više zanima kako transformacije djeluju na nas. Imamo li hrabrosti pretvoriti se u zvijer? Ili još bolje, hrabrosti da se pretvorimo u ljepoticu? Uglavnom, sve te teme su skrivene u stihovima, i ne pratim određenu priču.
Sve pjesme u nove i napisane su za ovu predstavu tj. ovaj album, složene su po određenom redu, koji prati emotivnu liniju zamišljene junakinje.
Kako se isprepliću motivi iz bajki sa suvremenim događajima u vašim pjesmama? Možete li navesti neke primjere ili specifične elemente koje ste željeli uključiti?
Ideja je da svaka pjesma može stajati za sebe kao pop pjesma bez konteksta, no kada se stavi u kontekst onda je dio ove “priče”.
Što se tiče elemenata, evo mogu spomenuti smrt, nakon nje u bajkama dolazi transformacija, smrt nikada nije konačna. U prekidu ili nekoj drugoj emotivnoj situaciji mi smo u procesu transformacije. Kao i jesen, lišće opada, umire, u najljepšim bojama, mi se toj transformaciji prirode divimo. Nadam se da o tome govore moje pjesme.
Najava kaže i da je predstava 'Leaving a Lover' putovanje junakinje bez priče o sretnom kraju - hoće li nam kraj slomiti srca, dovesti nas do kakvog (konstruktivnog) zaključka ili nas samo natjerati na preispitivanje samih sebe i svojih veza?
Uh, ne znam, voljela bih da ljudi nakon predstave budu malo bogatiji za novi doživljaj. U najmanju ruku jer su slušali dobru glazbu. A ako nekome i slomimo srce, neka se zna da je to srce već bilo napuklo onda. Ili kako kaže u pjesmi Marija Čudina:
Srce ne vrijedi dok ne poludi
Za male, lijepe stvari htjela sam dati srce,
i već sam pošla k ljiljanima da ga izvade,
ali sam srela starca, koji je ozbiljno rekao
da srce ne vrijedi dok ne poludi.
Ja mu vjerujem i vratila sam se natrag,
da u svojoj maloj kući pod javorom čekam,
kad ću čuti kako zvone neke čudne ruže
od kojih će i moje srce u tamnom satu zaplakati.
Koliko biste rekli da je ovaj projekt autobiografski u svojim originalnim elementima?
Autobiografskih elemenata ima najviše u poveznicama s bajkama. Naime, proučavati bajke je kao samoterapija. Puno motiva i događaja iz vlastitog života sam prenijela u pjesme, ali ponekada sam se stavila u kožu druge osobe iz čije sam perspektive onda pisala. Ali opet, govorimo o stihovima, u njima je lakše prijeći iz jednog lica u drugo ili treće.
Više sam puta imala čast slušati 'Večer s Cohenom' pa moram iskoristiti priliku i priupitati hoćemo li možda i ovu poslasticu imati prilike ponovno nekad uskoro gledati i slušati?
Trudimo se barem jednom godišnje u Zagrebu svirati 'Večer s Cohenom'. Zadnji je bio u rujnu ove godine u Petom kupeu. Voljeli bismo za sljedeći koncert napraviti malo drugačiji koncept i time osvježiti program. Vjerujem da će se otvoriti prilika da opet sviramo u Zagrebu, a otvoreni smo za pozive i iz drugih gradova. Ideja da završimo s tim koncertnim programom je propala. Cijeli bend je složan da sviramo Cohena dok god nas ljudi žele slušati.