Filmska prognoza: Tko će dobiti Oscara, a tko bi TREBAO dobiti Oscara predviđaju stručnjaci
- 96. dodjela Oscara je pred nama, a konkurencija, čini se, nije nikad bila žešća
- Legitimno je pitanje tko će se vratiti s kipićem naspram onoga tko bi se trebao vratiti, budući da su nerijetko razni filmovi favorizirani iz raznih razloga, nauštrb onih koji su doista zaslužili biti nagrađeni
- Donosimo predviđanja dvojice stručnjaka oko toga tko će uistinu pobijediti i tko bi trebao pobijediti u najvažnijim kategorijama
Manje od dva dana dijele nas od 96. dodjele Oscara i, moramo priznati, imamo osjećaj da je ovo jedna od onih godina u kojoj je jako neizvjesno tko bi se kući mogao vratiti sa zlatnim kipićem. Dakako, legitimno pitanje je i tko će se vratiti naspram onoga tko bi se trebao vratiti, budući da su nerijetko razni filmovi favorizirani iz raznih razloga, nauštrb onih koji su doista zaslužili biti nagrađeni. Kakva je situacija ove godine? Filmski stručnjak Scott Feinberg i kritičar David Rooney predviđaju tko će uistinu pobijediti i tko bi trebao pobijediti u najvažnijim kategorijama.
Najbolji film
POBIJEDIT ĆE: Oppenheimer
“'The Zone of Interest', 'Uboga stvorenja', 'Anatomija pada', 'The Holdovers' i 'Barbie' sve su redom filmovi s mnoštvom obožavatelja, ali remek-djelo Christophera Nolana pomelo je cijelu sezonu dodjela nagrada i nema razloga vjerovati da će sada biti drugačije. To je komad iz razdoblja koje se još uvijek čini važnim, glume popularni glumci i režirao ga je najcjenjeniji redatelj svoje generacije - drugim riječima, mislim da je jasno kome ide glas članova Akademije.” - Scott Feinberg
TREBAO BI POBIJEDITI: Oppenheimer
“Prividna neizbježnost pobjede za Nolanov probni prikaz ključnog trenutka u povijesti ratovanja ne čini ga krivim izborom. Ovo je vrhunsko postignuće, koje kombinira intimnu studiju karaktera s istraživanjem znanstvene opsesije na velikom platnu, američke iznimnosti i političke igre, dok također pokazuje i to da filmovi koji se bave zamršenim temama ne moraju biti zaglupljeni da bi privukli i oduševili publiku.” - David Rooney
Najbolji redatelj
POBIJEDIT ĆE: Christopher Nolan, Oppenheimer
“Ako postoji jedna stvar u koju se možete kladiti na sve, to je da će Nolan — koji je zasluge zaslužio filmovima od 'Viteza tame' do 'Početka', napokon prekinuti svoj niz briljantnih filmova bez pobjede u ovoj kategoriji. Osvojio je sve prethodne nagrade, od nagrade BAFTA za najboljeg redatelja do povijesno prediktivne nagrade DGA. Čini se da su se čak i ostala četiri nominirana pomirila s idejom da je ovo njegova godina.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Christopher Nolan, Oppenheimer
“Tijekom godina bio sam i uzbuđen i hladan oko Nolanovog rada i moram priznati određenu ambivalentnost prema njegovim prepoznatljivim radovima, ne samo zbog niza inferiornih imitacija koje su iznjedrili. No genij prepun mana koji stoji iza revolucionarnog izuma u atomskom naoružanju predstavlja idealan spoj odličnog redatelja i vrhunskog materijala, dopuštajući Nolanu da briljira poput štrebera nad detaljnim znanstvenim teoretiziranjem dok majstorski gradi sporo sagorevajući triler.” - David Rooney
Najbolji glumac
POBIJEDIT ĆE: Cillian Murphy, Oppenheimer
“Dugo je izgledalo kao da se vodi tijesna utrka između Paula Giamattija iz 'Holdoversa' i Cilliana Murphyja iz 'Oppenheimera', niti jednog od konvencionalnih vodećih ljudi. Svaki je osvojio Zlatni globus za najboljeg glumca; potom je Giamatti osvojio Critics Choice Award; a onda se Murphy zahuktao i osvojio nagrade BAFTA i SAG. Ircu vjerojatno ide u korist važnost uloge, to što glumi stvarnu osobu i entuzijazam za njegov film, a što će dovesti do njegove pobjede.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Cillian Murphy, Oppenheimer
“Murphyjev fini portret daje Nolanovoj biografiji tiho potresno središte - njegove blijedoplave oči otkrivaju uzvišeni intelekt tihog J. Roberta Oppenheimera, kao i njegovu jezivu tjeskobu i razjedajuće moralne grižnje savjesti zbog uništenja koje je pokrenuo. Ipak, ne bih se ljutio da se nagradi Jeffrey Wright zbog bolne složenosti i melankolične ranjivosti njegova rada u filmu 'American Fiction'.” - David Rooney
Najbolja glumica
POBIJEDIT ĆE: Lily Gladstone, Ubojice cvjetnog mjeseca
“Osjećam da sve sve više spominje Sandra Hüller iz 'Anatomije pada', ali s obzirom na to da je samo troje glumaca osvojilo Oscara, a da prethodno nisu osvojili glavnog prethodnika, sigurnija je oklada Emma Stone iz 'Ubogih stvorenja' (Globus, Izbor kritike i BAFTA nagrada), a koja je kipić već dobila prije sedam godina, ili Lily Gladstone iz 'Ubojice cvjetnog mjeseca', koja će ući u povijest kao prva dobitnica ove nagrade iz redova domorodačkih Amerikanaca.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Emma Stone, Uboga stvorenja
“Uzbudljiva osjetljivost Lily Gladstone učinit će je itekako opravdanom pobjednicom. Isto vrijedi i za Hüller, koja donosi oštru inteligenciju i odbija ublažiti oštrice spisateljice optužene za ubojstvo svog muža. Ali nije bilo blistavijeg nastupa od onog Emme Stone kao žene koja se doslovce iznova gradi od nule, zbacujući okove pristojnog društva i patrijarhalnog reda dok stječe znanje i iskustvo.” - David Rooney
Najbolji sporedni glumac
POBIJEDIT ĆE: Robert Downey Jr., Oppenheimer
“Četiri obožavana glumca koji nikad nisu pobijedili imaju velike šanse ove godine: Sterling K. Brown (American Fiction), Ryan Gosling (Barbie), Mark Ruffalo (Uboga stvorenja) i Robert Downey Jr. (Oppenheimer). S obzirom na to da je Downey iz filma koji se glasačima najviše sviđa, ima sjajnu osobnu priču (proživio je toliko puno od svoje prve nominacije, one za Chaplina, prije 31 godinu) i osvojio je sve značajne prethodne nagrade, teško je vjerovati da neće pobijediti.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Robert Downey Jr., Oppenheimer
“Nije se pridavalo dovoljno pozornosti ledenoj izvedbi Roberta DeNira kao dvoličnog čudovišta koje manipulira svojim nećakom u 'Ubojicama cvjetnog mjeseca', dok je hype oko Ryana Goslinga kao Kena dovoljno velik da odnese nagradu. Ali potrebna je karizmatična iskra i živa inteligencija da se izvede ono što Downey čini kao glavni antagonist u 'Oppenheimeru', postupno otkrivajući svoju nemilosrdnost.” - David Rooney
Najbolja sporedna glumica
POBIJEDIT ĆE: Da’Vine Joy Randolph, The Holdovers
Od pet nominiranih u ovoj kategoriji, četiri su bile prilično poznate prije godinu dana - Jodie Foster, Emily Blunt, America Ferrera i Danielle Brooks. Ali onda je Joy Randolph u filmu 'The Holdovers' ukrala svaku scenu u kojoj se pojavila. Njezina izvedba, nakon što je već pomela prethodne dodjele, sada je spremna postati prva od devet kategorija u kojima je film Alexandera Paynea nominiran, a koja će biti proglašena pobjednicom.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Danielle Brooks, The Colour Purple
“Osvajanje Joy Randolph svake značajne nagrade za sporednu glumicu ove sezone čini ju najlogičnijim izborom. Ali ja mislim da bi trebala pobijediti Danielle Brooks iz filma 'The Color Purple', čija je blistava vitalnost u ulozi Sofije gorjela dovoljno jako da se ponovno rasplamsa čak i nakon godina dehumanizirajuće okrutnosti, a njezina radost eksplodira izvan ekrana.” - David Rooney
Najbolji adaptirani scenarij
POBIJEDIT ĆE: Oppenheimer
“Glasači Critics Choicea i BAFTA-e podržali su 'American Fiction' Corda Jeffersona, kao i mnogi glasači za Oscara. Drugi su ovo vidjeli kao mjesto za slavlje Grete Gerwig (i Noaha Baumbacha) za 'Barbie'. Ali velika većina dobitnika najboljeg filma također osvaja nagradu za scenarij (uključujući četiri od prethodnih pet). S obzirom na to koliko je vjerojatno da će 'Oppenheimer' osvojiti nagradu za najbolji film i koliko je Nolanova adaptacija impresivna, oklijevam kladiti se protiv toga.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Uboga stvorenja
“I Nolan za 'Oppenheimera' i Jonathan Glazer za 'The Zone of Interest' bili bi dostojni pobjednici, iako za mene ništa nije bolje od odvažnog Tonyja McNamarinog oblikovanja romana Alasdaira Graya u pikaresknu feminističku bajku koja pršti grubim humorom, radikalnom ekscentričnošću i egzaltiranom senzualnošću.” - David Rooney
Najbolji originalni scenarij
POBIJEDIT ĆE: Anatomija pada
“'The Holdovers', scenarista Davida Hemingsona, mogao bi postati treći Payneov film koji je osvojio Oscara za scenarij. 'Prošli životi', igrani prvijenac Celine Song, ima veliku podršku indie zajednice. Ali 'Anatomija pada', koju su napisali Justine Triet i Arthur Harari, pokazala je impresivnu snagu među međunarodnim glasačima (koji čine veliki dio Akademije), osvojivši Globus, BAFTA-u i europske filmske nagrade.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Prošli životi
“Gotovo je nemoguće odlučiti se između Trietovog zamršeno slojevitog sudskog trilera o nedokučivoj autorici koja svjedoči za moguće ubojstvo svog muža i Songina dubokog poniranja u sudbine, isprepletene i različite. Odabrao sam potonje jednostavno zato što razmišljanja drame o cestama kojima nisam prošao nisu prestala rezonirati sa mnom otkako sam je prvi put gledao prije više od godinu dana.” - David Rooney
Najbolji dugometražni dokumentarni film
POBIJEDIT ĆE: Bobi Wine: The People’s President
“Budući da najistaknutiji dokumentarni filmovi godine nisu uspjeli proći kroz Akademijinu dokumentarnu granu, ostalo nam je pet jakih, ali teško prodanih kandidata koje su mnogi glasači potpuno preskočili, zbog čega je ovaj vrlo teško predvidjeti. '20 dana u Mariupolju', o napadu Rusije na Ukrajinu, vjerojatno je najaktualniji, ali 'Bobi Wine: The People’s President', također o borbi za slobodu, manje je brutalan i ima karizmatičnu temu za koju se navija.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: The Eternal Memory
“Dva su filma dominirala razgovorom - srceparajuća studija međugeneracijske traume u 'Četiri kćeri' i impresivan prikaz ruske opsade Ukrajine u '20 dana u Mariupolju'. Ali ne mogu se sjetiti bolnije nježnog razmatranja ljubavi i nesebične odanosti od Maite Alberdijevog portreta dviju istaknutih čileanskih javnih osoba dok jedna od njih nezaustavljivo klizi u maglu Alzheimerove bolesti.” - David Rooney
Najbolji strani film
POBIJEDIT ĆE: The Zone of Interest
“U nekoj drugoj godini, Netflix je mogao dovesti 'Society of the Snow' do pobjede, ali ove godine, jedini film koji nije na engleskom jeziku koji je mogao spriječiti 'The Zone of Interest' da postane prvi dobitnik ove nagrade u Ujedinjenom Kraljevstvu je 'Anatomija pada' (koji ga je pobijedio u Cannesu i Critics Choiceu, Zlatni globus, NBR i Spirit, ali je izgubio na dodjeli nagrada BAFTA), a Francuska ga nije čak ni prijavila.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: The Zone of Interest
“Ništa nije ni blizu sui generis drami o holokaustu Jonathana Glazera, u kojoj čujemo, ali nikad ne svjedočimo zločinima počinjenim u Auschwitzu iz dezorijentirajuće udaljenosti udobnog obiteljskog doma zapovjednika logora, odmah preko zida. Redateljeva kontrola tonalnog i vizualnog pripovijedanja, njegova pedantna posvećenost detaljima i njegova upotreba zvuka koja jezi kosti čine ovo jedinstveno uznemirujućim iskustvom.” - David Rooney
Najbolji dugometražni animirani film
POBIJEDIT ĆE: Spider-Man: Across the Spider-Verse
“Ne treba podcijeniti moć Disney/Pixar bloka glasača u Akademiji, koji će podržati 'Elemental', ili međunarodno divljenje anime majstoru Hayau Miyazakiju, koji bi mogao potaknuti njegov labuđi pjev 'Dječak i čaplja'. Ali pet godina nakon što je 'Spider-Man: Into the Spider-Verse' osvojio ovu nagradu, čini se da će njegov relativno hvaljeni nastavak vrlo vjerojatno krenuti njegovim stopama.” - Scott Feinberg
TREBA POBIJEDITI: Dječak i čaplja
“'Spider-Man: Across the Spider-Verse' potpuno me osvojio. U vrijeme kada je filmu o superherojima prijeko potrebna žanrovska promjena, saga nudi pametnu akciju, kinetičku energiju i vrtoglavo inventivne vizuale. Ali Miyazakijev izlazak iz mirovine nakon 10 godina rijedak je dar. Slikarska ljepota u svakom kadru je nesvakidašnja, dok je pripovijedanje obogaćeno elegičnim tonom čovjeka koji se osvrće na život pun događaja.” - David Rooney