Jelena Skendžić Ratkajec, vlasnica Skintegre: "Svaki proizvod ima savršenog konzumenta, osobu za koju stvarno čini ogromnu razliku"

Privatni album
Vidi originalni članak
  • Skintegrini proizvodi poznati su mnogim ljudima koji muku muče sa zahtjevnom kožom lica i koji su, velikim dijelom, postali fanovi ove dermokozmetike
  • Možda ni ne znajući da se iza imena Skintegra krije zapravo mala obiteljska tvrtka koju su prije sedam godina osnovali Jelena Skendžić Ratkajec i njezin suprug Vjekoslav Ratkajec
  • Ideja je došla iz potrebe, Jelenine želje da riješi vlastiti problem s kožom, a danas su Skintegrini proizvodi prisutni na čak 19 europskih tržišta. S Jelenom smo popričali o ovom fantastičnom poslovnom puovanju...

Skintegra je zvučno ime - njihovi proizvodi brojnim su klijentima s, na ovaj ili onaj način zahtjevnom kožom, bili i jesu spas. Drugima, koji brend ne poznaju već i ime zvuči koliko moćno, toliko i ulijeva povjerenje. Tu je i "koža" i integritet, sve djeluje nekako laboratorijski i stručno... Ok, malo se igramo asocijacija, znamo da je riječ o integraciji, a ne integritetu, no ni on nije višak kad se radi o proizvodnji preparativne, dermokozmetike... Neupućeni bi mogli pomisliti kako je Skintegra i inozemna priča, ni ne sluteći da nije riječ o velikoj farmaceutskoj kući ili multimilijunskom brendu već iza nje stoji mala hrvatska obiteljska tvrtka Creaticon.

Prije sedam godina osnovali su je Jelena Skendžić Ratkajec i njezin suprug Vjekoslav Ratkajec. Jelena je i sama imala problema s preosjetljivom i problematičnom kožom, prošla je sito i rešeto iskušavajući razne proizvode koji bi mogli riješiti problem, a koji nam itekako narušava kvalitetu života. Tako je, silom prilika, naučila je sve o njihovim sastojcima i... Voilà! Rodila se ideja, a za njom i brend koji je u ovih sedam godina stasao u važno ime u svijetu dermokozmetike.

Skintegrini se proizvodi, nastali u suradnji s timom farmaceuta, danas prodaju u brojnim ljekarnama diljem Hrvatske te u dm-u, ali i na više svjetskih tržišta, u Španjolskoj, Portugalu, Njemačkoj, Poljskoj, Sloveniji, Mađarskoj, Grčkoj... Riječ je o više od 20 proizvoda za zahtjevnu kožu lica, a iz Skintegre je nastao i novi brend, Skinlick koji jednako uspješno kreće stopama Skintegre.

Treba li reći da tvrtka ima pogon u Odri tako da otvara nova radna mjesta u Hrvatskoj i da aktivno donacijama pomaže sigurnim kućama za žene i djecu žrtve nasilja te udrugama koje se bore za prava životinja? O ovoj doista zaokruženoj poslovnoj priči razgovarali smo s osnivačicom Skintegre Jelenom Skendžić Ratkajec.

Creaticon je u prošloj godini izbacio popriličan broj novih proizvoda na tržište: Retiron 0.05, Cloud serum light, Root Cause Sebum Balance šampon, Solara II... samo su neki od njih. Moglo bi se reći da je poslovni plan vrlo uzbudljiv. Koliko je važno širenje palete proizvoda za brend, ali i za tržište? Pretpostavljam da novi proizvodi nastaju vođeni potrebama koje uočite kod kupaca? 



"Naravno, kupci su uvijek glavna smjernica kad zamišljamo proizvod. Nakon popunjene “baze proizvoda” asortimanom koji svi moramo imati u njezi (poput hidratacije, UV zaštite, čistača, seruma itd.), polako kreće nadgradnja u kontekstu plasiranja uistinu inovativnih i multifunkcionalnih koncepata koji su prepoznatljivi i jedinstveni. Za tržište je bitno slijediti zahtjeve kupaca, ali i postavljati održive i dugovječne, znanstveno utemeljene trendove, i u tom smislu je inovacija ključna."

"Postoje marke koje sjajno posluju na način da smo kopiraju postojeće uspješne koncepte, inferiornijim formulacijama i po nižoj cijeni, što definitivno zadovoljava jedan segment manje zahtjevnog tržišta, međutim to u konačnici nisu do kraja izgrađeni brendovi jer nemaju svoju priču i osobnost te ne stvaraju napredak unutar industrije."

Nesavršeni proizvod za savršenog konzumenta

Kako izgleda, i još važnije, koliko traje proces od ideje do pojavljivanja novog proizvoda na policama trgovina? Stvaranje kozmetičkog proizvoda, nečeg što stavljamo na kožu, što ne smije izazvati alergiju, iritaciju, lošu reakciju, a opet mora izvršiti obećanu funkciju da njeguje, štiti, umiruje, obnavlja... je kompleksan posao. 

"Prvo, potrebno je razbiti mit o savršenom proizvodu. Proizvod može imati manji iritativni potencijal, biti donekle hipoalergen itd. međutim nijedan proizvod na svijetu nije savršen. Poanta je da svaki proizvod u svojoj nesavršenosti ima savršenog konzumenta - osobu za koju je kao stvoren i za koju stvarno čini ogromnu razliku. Mi smo sa svojim brendovima uistinu napravili veliku bazu kupaca koji nam se redovito vraćaju jer su se uvjerili u kvalitetu proizvoda. Naši proizvodi imaju određene formulatorne specifičnosti i jedinstvenosti koje ih čine podnošljivijima na zahtjevnoj koži. Proces razvoja od ideje do finalnog proizvoda može trajati od 6 mjeseci ukoliko se tako poslože zvijezde i sve ide lagano, ili možemo raditi desetke i stotine iteracija godinama dok ne dođemo do te najbolje formule. Svaki brend bira koliko će vremena i novaca uložiti u R&D segment i proizvodnju, a oni koji ulažu mnogo nemaju problem transparentno te informacije prikazati."

Ime Skintegra već je svima poznato, otkuda potreba da se stvori još jedan brend, Skinlick? 



"Skinlick je nastao iz želje da napravimo svojevrsnu “dopunu” Skintegri i dopremo do većeg bazena kupaca kroz drugačije tržišno pozicioniranje. Ako je Skintegra brend namijenjen najzahtjevnijoj publici i Skintegrini se proizvodi mogu naći samo kroz ljekarnički sektor, sa Skinlickom smo se htjeli približiti ljudima koji nemaju nužno povijest problematične, alergične, upaljene i preosjetljive kože, ali na način da zadržimo sve principe koje smo imali sa Skintegrinim proizvodima. Skintegrini proizvodi su tehnološki složeni, osjetljivi, koncentrirani. Skinlick je dizajniran da bude kvalitetan, priuštiv, ali jednostavniji za korištenje, pa samim time i privlačniji demografiji koja ne želi previše razmišljati o sastojcima, kombinacijama i rutinama, a opet žele koristiti nešto kvalitetno i od povjerenja."

Povjerenje se ne dobiva nego se zaslužuje

Skintegra već je široko poznato - što je potrebno da kozmetički brend postane prepoznatljiv i ovako uspješan? Toga nema bez povjerenja klijentele, no ona mi se čini kao kruna svega. Što je još u formuli za uspjeh? 

"Povjerenje se ne dobija već se ono zaslužuje. Kad smo tek krenuli sa Skintegrom, ljudi su probali proizvode jer su vjerovali meni osobno, a zatim su ih nastavili koristiti jer su vidjeli razliku na koži s njima i brend je prerastao mene. Dakle, tajne uspjeha nema. Potrebno je puno truda, rada, transparetne komunikacije, učenja iz vlastitih grešaka, svakodnevnog poboljšavanja, empatičnog i humanog djelovanja, ulaganja u inovacije i ne zaboravljanja da je u središtu svake kompanije čovjek (zaposlenik, kupac itd.). Na taj način se povjerenje dobiva i čuva.

Posljednjih je godina nastala ekspanzija domaćih beauty brendova, prvenstveno preparativne kozmetike. Neki će uspjeti, neki će nestati, neki će možda narasti do velikih, neki ostati male tvrtke. Je li to zdrava konkurencija i kako biste prokometirali hrvatsku beauty scenu?  

Hrvatsko je tržište maleno i mi kao zemlja, pa čak i kao regija, nismo na čelu beauty trendova koje diktiraju veći, inozemni igrači s mašinerijom, enormnim budžetima i monopolom. To ne znači da nemamo sjajnu kozmetiku jer nije svaki trend dobar niti potreban. Mi smo se prilično lijepo otisnuli u inozemstvu i zaista sam ponosna što mogu reći da se naši proizvodi prodaju uz bok najboljim svjetskim brendovima te se osobno iz tog razloga ne fokusiram baš na domaću konkurenciju. No konkurencija, domaća ili inozemna, uvijek je dobra i zdrava jer vam ne dopušta da se uspavate u fantaziji da ste u nečemu najbolji i nezamjenjivi. Nitko nije nezamjenjiv. Često kažem da me u poslu najviše smeta mentalna lijenost, a to je upravo taj indolentan stav da ste na nekoj razini pa se više ne trebate truditi. Doslovno imam alergiju na takvo razmišljanje. Svatko od nas brzo gubi kompetitivnu prednost kad se ulijeni. Potrebno je biti hrabar, progresivan, svoj, ustrajan i pametan. Koliko je brendova s takvim atributima, toliko ih uspije.  

Suživot s kožom koja radi probleme

Krenuli ste s proizvodima za njegu kože, na što vas je potaknula vaša, konkretna situacija sa zahtjevnom kožom koju nije lako održavati zdravom i njegovati. No, osim proizvoda koji brend može ponuditi, važan je i drugi aspekt, destigmatiziranje određenih problema s kožom. Skintegra je to učinila kampanjom #pokažise. Očito smatrate da je i to odgovornost beauty brenda. 

Apsolutno. Ljudi često kažu da je Skintegra pokret, a ne samo brend jer verbaliziramo ono što treba reći češće i glasnije. Suživot s kožom koja vam stalno radi probleme značajno negativno utječe na kvalitetu života i samopouzdanje, odnosno doslovno pokrade osobu od životnih iskustava i užitaka koji bi trebali biti normalni svakome od nas. Zamislite da ste na dugo očekivanom godišnjem odmoru i da na plaži jedino možete razmišljati o tome koliko mrzite svoju kožu jer imate mrljice, ili da noć prije vlastite svadbe, umjesto veselja i uzbuđenja, razmišljate hoće li vam lice buknuti od cijelog dana pod šminkom. Zamislite da se izlažete opasnim UV zrakama usred ljeta jer se previše bojite začepljenih pora i novih prištića koje slijede kad koristite SPF. Netko vam mora reći da niste sami i pružiti vam snagu i podršku u obliku zajednice, ali i edukaciju o tome kako da si pomognete. Tu bih posebno istaknula našu suradnju s farmaceutima i dermatolozima, dakle medicinskim djelatnicima, koji pružaju dodatnu sigurnost i pomoć.

2023. Skintegra je izašla na njemačko, bugarsko, mađarsko tržište, a premijerno se pojavila i na grčkom i švedskom tržištu. Koliko se teško probiti na inozemno tržište i koliki angažman stoji iza toga?   

Proizvodi, ma koliko god kvalitetni, samostalno nisu dovoljni za uspjeh na novom tržištu, potrebna je izvanredna strategija ulaska i dubinsko razumijevanje tržišta i specifičnih potreba lokalnih kupaca, što sam naučila na vlastitoj koži. Sada na ulazak na novo tržište gledam oprezno, puno više kontroliram brend i značajnije ograničavam distributere nego u početku. Kako brend napreduje, svake godine ima i veću pregovaračku moć i težinu što svakako olakšava. Svako tržište je priča za sebe i svaki ulazak treba gledati kao projekt. Neka tržišta su nam bliskija pa je potrebe kupaca lakše interpretirati, a neka su iznimno zatvorena i rigidna.

Sudjelovali ste i na najvećem sajmu kozmetike u Bologni kao jedan od rijetkih brendova iz Hrvatske. Koliko je važno za brend biti tamo i koliko se toga može naučiti, vidjeti, inspirirati se na takvim sajmovima? 

To nam je bilo prvo takvo sudjelovanje i nastup te smatram da smo se odlično snašli, mada je bilo prostora za napredak. Sve te promjene planiramo odraditi već sljedeće godine na istom sajmu. Svako prvo iskustvo je formativno i naravno da puno toga naučite, a puno vas toga i dočeka nespremne, iznenadi. Naš brend se nalazio u najprestižnijem paviljonu te je tamo konkuencija bila uistinu fantastična, ono što su neki brendovi napravili s prezentacijske strane je bilo zaista impresivno. Mi smo sami sebi rekli da idemo vidjeti što je to zapravo, idemo po iskustvo, jer značajno je drugačije biti posjetitelj i izlagač. Mislim da smo se fantastično predstavili za prvi put, a već imam tonu ideja kako ćemo sami sebe nadmašiti iduće godine. 

Ženska prava i zaštita životinja

Još jedna odgovornost i lijepa gesta uspješnih brendova je (ili bi trebao biti) i dobrotvorni rad. Creaticon donira proizvode za žene i djecu smještene u sigurnim kućama te novčanim donacijama podržava udruge za zaštitu životinja diljem Hrvatske. Možete li nam reći više o tome? 

Ne bih to nužno nazvala dobrotvornim radom već društveno odgovornim poslovanjem. Kao firma, trebali biste imati obvezu prema zajednici u kojoj djelujete. Od samih početaka, zbog moje iznimne privrženosti životinjama, odlučili smo sponzorirati udruge za zaštitu i promicanje prava životinja, a zatim smo tome priključili i zaštitu ženskih prava kroz suradnju sa sigurnim kućama. Djelujući redovito na taj način, želja nam je biti pozitivan primjer drugima i promicati integralno i neodvojivo djelovanje modernih kompanija i društveno odgovornih aktivnosti koje poboljšavaju naše društvo. 

Razum ispred osjećaja

Kako biste nakon sedam godina rezimirali svoj poslovni put? 

Smatram da je moj poslovni put cijelo ovo vrijeme vrlo stabilan jer znam što želim i što radim, a vječno pitanje je kako ću doći do cilja? Nemoguće je napraviti veliku i stabilnu firmu ako si u njoj sam, stoga sam svjesna da svoj put trebam dijeliti, po mogućnosti s ljudima koji imaju identične etičke i poslovne vrijednosti i koji su u svojem segmentu posla apsolutni stručnjaci i profesionalci. Svake godine sam sve mudrija i sve više pazim s kime se okružujem, ne dajući prednost emociji pred razumom, jer sada o mojim odlukama ovise mnogi ljudi i moj je imperativ da im omogućim dinamično radno okruženje koje je pravedno, stabilno i sigurno, uvijek fokusirano na kvalitetu, ali nimalo dosadno i uspavano. 

Kakvi su planovi za dalje? Čujem da stiže još novih proizvoda. 

Do kraja godine stiže još noviteta, a točno je da jedan od njih stiže vrlo brzo  - u lipnju. Radi se o proizvodi iz Skinlick linije i mislim da će vas oduševiti, a o čemu se točno radi neću još otkriti, samo ću natuknuti da je u pitanju bodycare!

Posjeti Miss7.24sata.hr