Borut Mihalić: Najbolje čuvane tajne poznatog mirisnog gurua

Nina Đurđević/PIXSELL
Zanimljive crtice koje stoje iza svakog parfema ono je što privuče Boruta Mihalića, vlasnika zagrebačke niche parfumerije Top, kad upotpunjuje svoju ponudu
Vidi originalni članak

Coco Chanel je govorila da je žena bez parfema kao žena bez budućnosti. Ali osamdesetih godina, u vrijeme ‘glasnih’ parfema i jačanja značenja poslovnih žena, bio je jako popularan Giorgio Beverly Hills. Budući da je bio vrlo jak, posebno pri obilnijem nanošenju, ljudima je po restoranima tijekom večere znalo biti zlo. Zato su neki restorani u New Yorku izvjesili natpis: ‘Nosite li slučajno taj parfem, ne možete ući’, smijući se počinje Borut Mihalić, vlasnik niche parfumerije Top, podno zagrebačke Uspinjače. Iako ne prodaje gore spomenuti parfem, takve ga zanimljive crtice o mirisima i privuku kad upotpunjuje svoju ponudu. Jedan od takvih je Army of Lovers za koji je zaslužan “nos” Laurent Mazzone koji je velik obožavatelj istoimenog benda - još otkad ga je prvi put čuo 1990. jednoga ljetnog dana. A proizveden je, ističe, u samo tisuću bočica.

- U samo sto bočica je i prvi put proizveden Byredov miris ‘1996.’. Glavni ‘nos’ Ben Gorham napravio ga je kao božićni dar kojim će slavni fotografski par Inez van Lamsweerde i Vinoodh Matadin uz proslavu svoje 25. godišnjice veze počastiti prijatelje i poslovne suradnike. Zamolili su Bena da im napravi parfem koji će ih podsjetiti na sve te lijepe zajedničke trenutke. Kad su ga odobrili, spakirali su ga u drvenu kutiju i odjedanput se sve zakotrljalo. Ljudi su se počeli javljati kako je to genijalan miris i pitali ga gdje se može još nabaviti. Nije bilo druge nego lansirati limitiranu kolekciju u rujnu prošle godine. A onda su se uplele i društvene mreže. Milla Jovovich je na Twitteru objavila da je to najbolji parfem ikad, a Victoria Beckham ga je proglasila najšik mirisom. Parfem se rasprodao neviđenom brzinom. Još uz sve to i dobio nagradu za najbolji niche miris izašao u sezoni 2013./2014., pa ga je Byredo odlučio dalje proizvoditi. No samo u bočici od 50 ml za razliku od drugih Byredovih parfema - ispričao je u jednom dahu Borut. Ponosan što nudi i jedini miris vrlo niche haute couture brend iz Velike Britanije - Boudiccu, kao iz topa ukratko je opisao njegovu mirisnu povijest.

- U početku se parfem mogao dobiti samo u bočici pod tlakom s raspršivačem. Prskao se po odjeći pa je izlazila plava boja, koja bi uskoro nestala i ostao bi miris. Zvao se Paint, a bio je i Scent. Bio je proziran i nanosio se na tijelo. Sedam su godina radili na rekonstrukciji tog mirisa da bi ga se napravilo u klasičnoj bočici. On se prskao na tijelo. Međutim, oba su povukli iz prodaje jer je negdje curilo na spoju. Ali su digli prilično veliku prašinu u svijetu parfumerije. Sedam su godina radili na rekonstrukciji tog mirisa da bi ga napravili u klasičnoj bočici. Inače, Boudicca je bila prva britanska kraljica 30. godine nove ere, borila se s Rimljanima. Bočica je plava upravo zato što je ona bojila svoje lice ratničkim bojama, i to otrovnom biljkom tututkom. To je neobičan, čudnjikav parfem s jako puno začina - priča i dodaje kako voli kad su neki mirisi u niche parfumeriji obavijeni velom tajne. Tako je i James Heeley sramežljivo pokrenuo istoimeni brend.

- On je bio produkt dizajner, radio je na projektu vaza za Christiana Tortua, inače jako poznatoga francuskog cvjećara. Tako je i postao fasciniran mirisom cvijeća. Polako je počeo malo izučavati te mirisne molekule. Tijekom godina uporna rada i istraživanja njegova kolekcija postala je poveća, no njegovi su mirisi uvijek na čistim notama. Njegov najnoviji Vetiver Veritas s haićanskim vetiverom jedan je od prvih stopostotno prirodnih mirisa - objašnjava. Stéphane Humbert Lucas trenutačno je pod velikim povećalom u svijetu parfumerije, nastavlja, zbog brenda 777 koji je pokrenuo prije nekoliko godina. Sedmice, naravno, nisu bezveze kao zaštitno ime. To je njegov omiljen broj koji u logotipu označava spiritualnost, zaštitu i sreću.

- Pedesetka (50 ml) stoji 500 eura naviše, mislim da je sve jasno zašto je digao toliku prašinu. Upotrebljava u tim mirisima sulude ekstrakte poput prave ambre od kita... Stefan je čovjek koji i predivno spaja Istok i Zapad. To se najbolje vidi u njegovoj kolekciji So Oud namijenjenoj arapskom tržištu, koja se prodaje na nekoliko izabranih mjesta i u Europi. Dvije su verzije istog mirisa u kolekciji; parfem i ekstrakt (koji se nanosi puno manje zbog jake koncentracije esencijalnih ulja). Svaki naziv na arapskom nešto znači kao što je ‘nur’ što znači ‘svjetlost’ i ‘ilham’ što znači ‘inspiracija’ - govori Borut. Sergio Momo, koji navodno ima hrvatskih korijena, stoji iza brenda Xerjoff, koji ima čak sedam podbrendova.

- Casamorati je parfemski brend nastao 1888., no šezdesetih godina je propao jer nije mogao pratiti tržišnu utakmicu s drugim brendovima poput Diora. Prije desetak godina Momo ulaže kapital u taj brend, kupuje pravo na ime i formule, izvlači iz arhivskih bilježnica recepte, ali i slike iz secesije koje se nalaze na bočicama. Počeo je s tri, četiri, sad ima osam mirisa; tri muška i tri ženska. Bouqet Ideal namijenjen je ženama, no jedan je od omiljenih mirisa arapskih muškaraca. A za uniseks miris 1888 trebalo mu je godinu i pol dana da ga napravi te se u njemu nalaze najbolji sastojci sa svih strana svijeta. To je apsolutni miris luksuza s predivnom retronotom - priča te dodaje:

- Njegov je brend i Join the Club koji je podijelio parfeme po afinitetima. Tako je, npr., Marqui za one koji vole kazalište, Ivory Route je za ljubitelje putovanja, a Fatal Charme za ljubitelje mode. Uz to se dobije i kartica s kodom koja daje dodatne informacije... Vrlo je zanimljiv More Than Words. On je za ljubitelje književnosti i lijepih riječi, no ne miriše po staroj knjizi nego se tu miris arapske ruže i ouda otvara uz notu plemenite plijesni poput nekoga finog sira.

Još puno “mirisnih” anegdota Borut ima u rukavu, stoga nađete li se blizu Uspinjače, posjetite Top. A za kraj “dobacio” je još jednu crticu o parfemskoj kući Pro Fvmvm Roma. Riječ je o obiteljskoj, sestrinsko-bratskoj tvrtki Durante. Tata im je ‘50-ih u Rimu imao dućan s luksuznim proizvodima za osobnu njegu, a od 1996. proizvode niche mirise.

- To su jedini parfemi na svjetskom tržištu koji imaju najveću koncentraciju esencijalnih ulja (više od 40 posto), a da se još miješaju s alkoholom - kaže.

Posjeti Miss7.24sata.hr