Boris Čavlina: Make up ima terapeutsku moć!
Boris Čavlina, ministar je kakvog bismo voljeli imati u svim vladama svijeta jer bi svojim bojama vratio barem osmjehe na lica ljudi. Iz Hrvatske se davno otisnuo u svijet da nauči sve o make upu. Danas prenosi dugogodišnje znanje i iskustvo polaznicima svoje make up akademije Ministry of beauty te isto tako uljepšava svoje klijente koje ima svugdje po svijetu. Među njih ubraja i poznata lica svjetske modne, estradne pa čak i političke scene ali sve ih podjenako cijeni bez obzira na to jesu li su i koliko poznati.
Boris i Karolina Kurkowa
S pravom ga se može nazvati umjetnikom koji osim neospornog talenta posjeduje i veliku količinu znanja te potpunu predanost svom poslu koji je zapravo njegovo poslanstvo. Karizmatična je osoba koja nadasve cijeni ljepotu. Budući je stalno u pokretu i na putu prema raznim svjetskim destinacijama rijetko ga se može zateći u Zagrebu stoga sam iskoristila priliku da porazgovaram s njim u vrijeme kada je bio u gradu upravo radi predavanja na svojoj akademiji.
1. Odavno si shvatio da studij kemije nije ono što će te usrećiti u životu i potpuno si se predao make upu. Nakon puno godina rada i iskustva otvorio si i akademiju, svoju školu make upa. Otkud ideja za to?
Stalno su mi prilazili mladi ljudi koji su htjeli učiti od mene. Naravno da mi je to laskalo ali dok sam radio i još uvijek dok radim svoje vrijeme i pažnju isključivo posvećujem klijentima. Ne mogu to privatizirati tako da na ta snimanja, bilo video ili foto, te na revije zovem ljude koji žele učiti od mene. Želio sam stvoriti uvjete rada prema nekom visokom i zadovoljavajućem standardu te im se onda i potpuno posvetiti. Nemoguće je bilo snimanja s klijentima pretvoriti u satove make upa, zato mi je bila želja da svoj veliki kapital dugogodišnjeg znanja i iskustva prenesem tim ljudima na najbolji mogući način i u najboljim uvjetima. S druge strane čovjek i dalje uči i dok predaje. Ti mladi ljudi prenose na mene entuzijazam i svježe ideje.
2. Tvoja akademija „Ministry of beauty“ dobila je ime po istinitom događaju...
Godinama već traje moja suradnja s austrijskom vladom i tako me je jednom prilikom njihov premijer u šali nazvao ministrom za ljepotu i modu. Puno smo surađivali na njegovim foto snimanjima, press konferencijama i oduvijek je uvažavao moje mišljenje kojeg bez suzdržavanja kažem. Kasnije kada sam odlučio otvoriti svoju školu u Beču poklopilo se jedno fotografiranje s nekom drugom austrijskom ministricom na kojem je prisutni fotograf za svoju knjigu fotografirao i mene. Nakon nekoliko dana poslao mi je fotografiju za uspomenu s posvetom "Za ministra ljepote" . To mi se činilo duhovitim jer sebe ne doživljavam tako ozbiljno. Poslužilo mi je kao dobra ideja za naziv akademije "Ministarstvo ljepote“. Dakle prva akademija se otvorila u Beču. S godinama sam došao na ideju da akademiju otvorim i u Hrvatskoj te sam u suradnji sa svojom bivšom studenticom koja je danas vrhunska i etablirana make up artistica, mojom kolegicom i ministricom ljepote, Silvom Stojanović otvorio podružnicu i u Zagrebu. Naše prijateljstvo i suradnja traju već petnaest godina.
3. Danas se na društvenim mrežama pojavljuje puno ponuda za tečajeve make upa u dva dana ili u jednom danu. Što misliš o tome?
Kao prvo svijet je prepun šarlatana koji nude znanje koje ni sami nemaju. U slučaju da je riječ o individualnom tečaju na kojeg je došla žena da stekne neku estetsku kulturu i osvještenost o samoj sebi, to ima smisla i onda se to radi vrlo osobno, posvećeno toj jednoj osobi. Ali ako se radi o make up tečaju tada je nemoguće steći znanje u tako kratkom roku jer make up je ogromna i kompleksna materija.
4. Po čemu je ova akademija posebnija od nekih drugih make up škola koje nude tečajeve šminkanja?
Dva su razloga za to. Silva i ja imamo zajedno 46 godina iskustva. Nijedna škola to nemože ponuditi i nema razloga da budemo lažno skromni. Pored toga radni uvjeti koje nudimo vrhunski su i bez premca ne samo na ovom nego i na Europskom nivou. Meni i u Beč dolaze ljudi koji su učili negdje drugdje, platili jako puno a radili u zastrašujućim uvjetima i s lošim materijalom. Svoje znanje sam skupljao 37 godina, od toga 31 godinu profesionalno, a i Silva ima iza sebe svojih 15 godina iskustva i znanja. Stvarno vjerujemo da imamo što ponuditi. Pored toga ili prije svega izdvaja nas količina emocija koja je investirana u ovu školu. Ovo nije mašina za stvaranje novaca, nego je to škola koja je plod jedne ljubavi koju mi imamo prema onome što radimo, emocija i strasti koju dijelimo, prenosimo i koja još uvijek nije prošla. Mislim da je to dovoljno da netko san o svojoj profesionalnoj budućnosti povjeri upravo ovoj školi.
5. Pored ostalog u svojoj školi predaješ i povijest mode, make upa...
Na predavanjima detaljno prolazim kroz evoluciju ljepote jer smatram da ju polaznici trebaju poznavati, imati i estetsku kulturu, a ne samo tehničko znanje. Želim da doista razumiju ljepotu i make up što ponovo dolazi iz te opće estetske kulture koju u okviru vremena provedenog ovdje pokušavam prenijeti. Pored toga očekujem od njih i da ju konstantno njeguju.
6. Kao vrhunskom stručnjaku koji toliko zna o make upu kroz povijest koje ti je razdoblje najdraže?
Mi se najčešće nesvjesno oslanjamo na dva perioda dvadesetog stoljeća. To su dvadesete i četrdesete godine. Upravo iz ta dva perioda naslijedili smo nešto bez čega jedna žena ne može. Smokey eyes i crvene usne kao apsolutni simbol ženstvenosti, a krajem četrdesetih dobili smo i eyeliner. To su tri glavna elementa ženske ljepote u svojim varijacijama i kombinacijama.
7. Možemo li reći da postoji neko razdoblje u kojem su žene bile najljepše ili najženstvenije?
Osobno najviše preferiram "Hollywood fourties", dakle četrdesete godine. I danas kad gledamo slavne žene na crvenim tepisima upravo su to najčešće ponovljene variante make upa jer slavi žensku ljepotu u svojoj esenciji.
8. Na prodajnim policama može se naći ne samo skupe nego i puno povoljnih make up proizvoda. S druge strane bombandirani smo informacijama o štetnim sastojcima u svemu oko nas...
Bez obzira na to što nam vrijeme i sredina donose make up je nešto što ima terapeutsku moć. Nešto što izgleda površno jer se bavi površinom ali može ljude dirnuti jako duboko. To je magija make upa. Prednost ovog vremena je što žene stvarno imaju veliku ponudu. Doduše sam ne bih nikada izabrao nešto što dolazi iz Kine ali od drugih proizvoda, pogotovo Europskih ne bi trebali imati strah jer postoje striktna pravila koja garantiraju da je taj proizvod zdrav.
9. Koja je bitna razlika između dobrog i lošeg make up artista?
Razlika između dobrog i lošeg make upa je u preciznosti. Onoliko koliko je precizno i savršeno napravljen make up, toliko je i dobar. A razlika između dobrog i lošeg make up artista je prije svega njegov instinkt, njegovo razumijevanje lica žene koju šminka te prije svega njegov respekt prema njoj. Make up artist mora biti svjestan da je na usluzi svojoj klijentici i da ne radi make up zato da pokaže što može. Ima puno onih koji slave svoj vlastiti ego kroz ono što rade umjesto da ga potpuno zaborave jer to ionako ne šteti njihovoj kreativnosti. Prioritet bi im trebalo biti lice žene kojom se bave. U njemu treba tražiti i naći ono najljepše te na kraju to znati i izvući. Dobar make up artist je onaj tko se zna diviti ženi i tko se svaki put može zaljubiti u novo lice koje se nađe ispred njega.
10. Kako prepoznaješ talent?
Talent je jedna forma emocije, instinkt kojeg mi koji ga dijelimo možemo međusobno prepoznati, to je strast koju vidimo u očima. Prepoznaje se i po slobodi ekspresije i hrabrosti osobe koja je spremna ući u bilo kakvu kreativnu avanturu. U glavnom ga prepoznajem po senzibilitetu.
11. Smatraš li da je svijet make upa više ženski svijet?
Svijet make upa je rođen da bi slavio žensku ljepotu i on se vrti oko tog epicentra, žena je razlog zbog kojeg sve to postoji. S druge strane muškarci se sve više sređuju i paze na to kako izgledaju, približili su se onom što make up industrija tvrdi, dakle da je make up "no gender", tj. da nema spola, a što se tiče make up artista mislim da smo podjednako i ravnopravno zastupljeni muškarci i žene.
12. Radio si s puno svjetski poznatih ljudi. Tko te se najviše dojmio i što te zapravo na njima može dojmiti?
Možda bih istaknuo Jane Fonda koja ne samo da me fascinira svojom ljepotom, nego inteligencijom, ljudskom čistoćom, spontanošću i nedostatkom ega. Jedino što me fascinira kod ljudi je koliko ostaju mentalno zdravi i ne postanu žrtve vlastitog ega. Ego manijaka naime ima previše, a nedostaje skromnih, normalnih, vrijednih ljudi koji sebe ne doživljavaju kao nešto najvažnije na svijetu. Danas se u doba selfija lako vidi koliko su ljudi opsjednuti sami sobom stoga je ne opsjednutost sobom egzotika koja me fascinira.
Make up by Boris Čavlina
13. Što je do sada bilo najekstremnije što je itko tražio od tebe što se tiče make upa bilo na reviji, kampanji, privatno...
U toliko godina rada bilo je zaista svakakvih make upova i ne mogu se sjetiti nešto što bih sada na brzinu izdvojio. Više se sjećam ekstremnih ispada ega ponekih manekenki, čija imena neću spominjati, koje su imale patološke želje. Npr. pet tjelohranitelja, koji svi moraju biti jednako odjeveni za ispraćaj niti možda dvadesetak metara od make up stolice do piste.
14. Zadnji izazov kojeg si prihvatio je mjesto kreativnog direktora jedne od najprestižnijih kuća, talijanske GOTHA cosmetic. Koliko vremena treba proći od ideje za novi proizvod do trenutka kada ga možemo kupiti?
Da doista sam bio sretan kada sam dobio poziv od te kompanije i smatram velikom privilegijom vođenje jednog velikog kreativnog tima brilijantnih ljudi u kojem su kemičari, stručnjaci za marketing, ljudi koji kreiraju trendove ljepote za tri, četiri godine unaprijed za najveće svjetske brendove. U suradnji s pariškim i drugim agencijama koje se bave istraživanjem trendova mi u Italiji onda kreiramo trendove za nekoliko godina unaprijed. Od kreativne ideje koja je prevedena u konkretnu formulu za proizvod i konačnog pojavljivanja tog proizvoda na tržištu u prosjeku je godinu i pol, do dvije dana. Što nemora značiti da nemože biti čak i tri, pogotovo kada su u pitanju tekuće podloge. Pravila, birokracija, kontrole... stvari su koje neminovno ulaze u svaki proces.
15. Znamo da se moda ponavlja kako u odjeći, frizurama, tako i u make upu. Kakvi će biti novi trendovi?
S jedne strane trendova više nema, a s druge strane ponovo je u trendu individualizam. Žene su prije izgledale dosta uniformno u smislu mode, frizura, make upa. Danas vidimo da npr. četrdeset kolekcija mode bilo gdje na svijetu na nekom jednu mode pokaže i četrdeset prijedloga make upa, frizura te silueta ženskog tijela. Dakle živimo u priviligiranom vremenu kad konačno svaka žena može biti original. Inovacija je u kvaliteti proizvoda i u kombiniranju elemenata. Da npr. ukrademo obrvu iz pedesetih, pa usne iz četrdesetih, smokey eyes iz dvadesetih i da iskreiramo nove lookove. Pored toga inovacija je i u u luksuznoj formi, tj. u iskustvu luksuza kojeg žena doživljava svaki put kad koristi neki novi proizvod. Danas je na ženi da nađe način koji će ju učiniti drukčijom i originalnom. Daleko je važnije biti fascinantan nego lijep jer ljepota ima svoj vijek trajanja. Veliki sam pobornik toga da žene same izgrade svoj stil jer s tim njihova privlačnost s vremenom samo raste.
16. Poznato je da živiš vrlo zdravo. Imaš li svoja neka zlatna pravila kojih se pridržavaš i od kojih ne odstupaš?
Laska mi što u mojim poodmaklim godinama još uvijek dobijem pokoji kompliment. Međutim kad me pitaju što radim za to, kažem im što ne radim. Ne pušim, ne pijem alkohol, ne pijem kavu, ne jedem meso, nikad se u životu nisam drogirao i još ima bezbroj stvari koje ne radim. Pijem toplu vodu s puno limuna koja je moj šampanjac, sok od jabuke je moje bijelo vino, a sok od borovnice moje crno vino. Ne tulumarim, ne idem u noćne klubove. Zato mogu toliko puno raditi. Ponekad radim i po 22 sata dnevno i spavam po sat i pol. Prije tri tjedna bio sam u 48 sati na tri kontinenta ali meni to nije teško jer volim svoj posao i svoj stil života.
17. Upoznaješ žene raznih kontinenata. Što kažeš za Hrvatice uspoređujući ih s drugim ženama?
Hrvatice imaju nevjerojatno dobre gene. Fizički su jedne od najljepših žena, a s druge strane paradoksalno nikad nisu zadovoljne svojim izgledom. Ne znaju kada je dosta, imaju previše make upa, previše eye linera, previše umjetnih trepavica, preduge umjetne nokte, često izgleda kao da sve idu kod istog plastičnog kirurga koji im je napravio prevelika usta pa izgledaju kao da su bile kod vulkanizera. Dakle ne znaju prestati i to je moja zamjerka. Nažalost nije se lako vratiti unatrag. Nadam se da će iz ove škole izaći sve više make up artista koji će educirati žene da se zaljube u sebe.
18. Što je po tebi ljepota?
Ljepota je sklad, harmonija. Čak i kad postoje elementi lica koji nisu savršeni, ali žive u nekom skladu i harmoniji to lice postaje lijepo. Ljepota je moć koju doduše treba znati koristiti. Ne postoje ružne žene, postoje samo žene koje sebe ne poznaju.
Pet savjeta by Boris Čavlina za ljepotu svake žene:
1. Spavajte jer ne postoji krema koja će vam nadoknaditi san!
2. Usvojite temeljitu rutinu čišćenja make upa odnosno nikad ne legnite na spavanje prije nego što očistite make up sa svog lica
3. Vlažite kožu
4. Nemojte pušiti
5. Nemojte piti alkohol
Pet proizvoda za uljepšavanje koje mora imati svaka žena by Boris Čavlina:
1. Korektor
2. Puder
3. Maskara
4. Rumenilo
5. Ruž ili gloss ili tekući ruž